Achtergrond

Zo werkt Colruyts sociale netwerk voor boodschappen

Colruyt test een oplossing voor klanten die niet in de supermarkt geraken, zij het door een gebrek aan tijd of mobiliteit. Een mobiele app moet gebruikers helpen om het tripje naar de winkel uit te besteden.

Niet iedereen is in staat om boodschappen te doen wanneer dat nodig is. Denk aan ouderen die moeilijk te been zijn of full-timers met kinderen wiens agenda niet toelaat om naar de winkel te trekken. Zo’n mensen kunnen een beroep doen op vrienden en familie, maar Colruyt steekt nu ook een digitaal handje toe met de app Apporto.

Apporto

Apporto bestaat uit een platform waarop gebruikers boodschappenlijstjes kunnen opstellen voor supermarktketens als Colruyt, Bioplanet of Okay. Dat lijstje kan je gebruiken om zelf je boodschappen te doen, maar kan je ook delen met anderen op het platform. Als je je lijst deelt, kunnen anderen je boodschappen voor je doen. Daarna voeg je nog enkele details toe: je adres, de betaalmethodes die je kan gebruiken om je chauffeur te betalen en het gewenste moment van levering. Optioneel kan je een vergoeding toevoegen als bedankje voor de koerier: een bedrag tussen 0 en 10 euro, dat je schenkt naast de terugbetaling van je boodschappen. Voor het betalen kan je kiezen tussen contant geld, de Bancontact-app, Payconiq, of een combinatie van de drie.

Apporto werkt met supermarkt Colruyt, maar ook met Bioplanet en Okay.

Wie tijd en zin heeft, kan zich daarentegen ook opgeven als ‘koerier’. Zij pikken de boodschappen op en leveren ze aan de ontvanger. Als koerier geef je je eigen locatie op, de momenten waarop je kan leveren en enkele voorkeuren, zoals een gewenste vergoeding en de straal waarin je gematcht wilt worden, van 0 tot 25 kilometer. Op de kaart of in een lijstvorm zie je de mogelijke matches in je buurt. Wanneer je een afspraak hebt gemaakt, kan je de boodschappen oppikken wanneer het jou uitkomt en afzetten volgens het afgesproken tijdstip. De boodschappen worden terugbetaald, en eventueel krijg je er een vergoeding bovenop.

Toegang tot het platform krijg je overigens enkel met een Xtra-profiel: de digitale klantenkaart van de Colruyt Group. Gebruikers die dus gebruik willen maken van de dienst, zullen zich moeten aanmelden als klant.

‘Sociaal netwerk’

Colruyt zelf speelt geen rol in de dienstverlening: de groep biedt louter het platform aan en zal zelf niet tussenkomen in de afspraken, betalingen of de bestellingen. De app moet voornamelijk dienen als ‘sociaal netwerk’, zo vertelt Frans Colruyt aan de Gazet van Antwerpen.

Apporto is gratis beschikbaar in de Play Store of de App Store, maar bevindt zich nog in een testfase. Op moment van schrijven zijn er dan ook weinig actieve gebruikers te vinden op het platform. De app wordt echter stelselmatig bijgewerkt, en zal dit voorjaar officieel gelanceerd worden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business