Achtergrond

Hoe ligt een tweedehands elektrische auto in de markt?

Krijg je een elektrische wagen makkelijk verkocht op de tweedehandsmarkt? Hoe goed bewaren ze hun waarde?

Het vinden van een geschikte auto is al niet eenvoudig. Zeker als je ook nog rekening wilt houden met een gunstige restwaarde. Reden temeer voor potentiële autokopers om zich af te vragen hoe dat zit met elektrische auto’s. Hoe waardevast is een hybride? Krijg ik er straks nog wel iets voor terug?

Koudwatervrees

De Tesla Model 3, de Nissan Leaf en de Renault Zoe hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal elektrisch. In plaats van regelmatig langs het tankstation te moeten rijden voor nieuwe benzine, sluit je ze met de stekker aan op het stopcontact. Dat biedt vele voordelen. Elekrische auto’s zijn niet alleen innovatief, maar ook energiezuinig en ze stoten geen CO2 uit. Ook het rijden is verrassend stil.

Toch hebben veel particulieren nog hun bedenkingen, zo blijkt uit een rapport van ING. Een elektrische auto kost gemiddeld tussen de 30.000 en 35.000 euro. Dat is zeker tienduizend euro meer dan voor een vergelijkbare diesel- of benzineauto. Voor een Tesla betaal je zelfs al gauw het dubbele. Voor de gemiddelde burger is dat toch wat duur. Daarbij komt dat de prestaties van een elektrische auto nog iets lager liggen dan van een benzine-auto, dat het aantal laadpalen in België beperkt is en dat veel consumenten vragen hebben over de elektrische auto. Want is het gunstig om je auto te willen verkopen?

Rijzende ster

Het kopen van een elektrische auto lijkt voor veel mensen vooralsnog een sprong in het diepe. Toch valt er een stijging te verwachten in de restwaarde, zo blijkt uit cijfers van CAP Automotive over de Britse markt. De onderzoeksorganisatie analyseerde de prijzen van occasies tot en met oktober 2013. Uit het onderzoek blijkt dat hybride auto’s het meest waardevast zijn. Ook drie jaar na het verlaten van de showroom is een hybride auto nog altijd 45,3 procent van de catalogusprijs waard. Benzine- en dieselauto’s brengen respectievelijk nog 43,6 en 44,7 procent op.

De restwaarde van een elektrische auto is minder gunstig. Volgens het onderzoek uit 2013 was een elektrische auto destijds na drie jaar gemiddeld nog 20,2 procent waard van de oorspronkelijke waarde. In 2016 was de gemiddelde restwaarde evenwel al gestegen tot een kleine 25 procent. Belangrijk is dat autokopers de sprong durven wagen. Het is nu nog vooral de hoge aanschafprijs die verantwoordelijk is voor de lage restwaarde. Interessante subsidies doen daar niets aan af.

Dalende aanschafprijzen

Het CAP voorspelt dat de prijzen van elektrische auto’s de komende jaren zullen dalen. Hierdoor wordt het voor veel consumenten aantrekkelijker om een elektrische auto te kopen. Wat drijft de prijzen van elelektrische auto’s nu zo op? Het is niet alleen nieuwigheid, maar ook de batterij die hiervoor verantwoordelijk is. Dat het ook anders kan, bewijst de Franse autoproducent Renault. De elektrische auto’s van Renault kosten een pak minder, maar worden niet automatisch geleverd met een batterij. Deze dient te worden gehuurd. Deze constructie brengt de aanschafkosten flink omlaag. Een klein nadeel is wel dat je voor de batterij blijft betalen. Sowieso valt te verwachten dat de batterij de komende jaren verder wordt ontwikkeld, waardoor elektrisch rijden goedkoper wordt.

Voordelen

Hoewel elektrische auto’s nog niet de meest waardevaste keus zijn, zit daar zeker verandering in. Elektrisch rijden brengt namelijk tal van voordelen met zich mee. Zo profiteren de eigenaars van een elektrische auto van lagere brandstofkosten, goedkoop opladen (zeker op het werk) en geen lange rijen aan het tankstation. Dit alles maakt de elektrische auto tot een technische innovatie die de komende jaren beslist nog terrein zal winnen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business