Wat is een hashtag en hoe gebruik je het?

hashtag, wat is een hashtag, hashtag gebruiken, voordelen hashtag
Je kent het vast wel, een hashtag. Maar wat is het juist, en waarvoor dient het eigenlijk? Hebben ze op elk platform een meerwaarde? Lees hieronder alles wat je wilt weten.

Wat is een hashtag 

Een hashtag is een hekje (#), gevolgd door een woord of term zonder spatie. Ze worden voornamelijk bedoeld om berichten of posts makkelijker terug te vinden, te groeperen. 

De voordelen van de hashtag 

  • Je creëert meer interactie 
  • Je wordt ontdekt, wat kan resulteren in meer likes of volgers 
  • Je post wordt gecategoriseerd, je kan je richten op mensen met specifieke interesses 
  • Het vergroot je bereik 

Hoe gebruik je een hashtag 

Omdat hashtags gemaakt zijn om berichten makkelijker terug te vinden, is het belangrijk om enkel de belangrijkste sleutelwoorden van een bericht achter een hekje te zetten. Tover dus niet elk woord om tot de hashtag-vorm. 

Als je vaak dezelfde hashtag gebruikt, kan dat je meer autoriteit opleveren zodat jouw berichten voorrang krijgen op anderen. 

Je kan geen spaties gebruiken, dus moet je soms woorden achter elkaar schrijven. Een bekend en veel gebruikt voorbeeld hiervan is #throwbackthursday. Een trend die wordt gebruikt om terug te blikken op een gebeurtenis in het verleden. Maak je termen ook niet te lang, ze moeten makkelijk leesbaar en herkenbaar blijven. Het beste blijft om gewoon 1 woord te gebruiken zoals #techpulse .  

Gebruik er niet te veel, dat komt erg opdringerig over. Ooit al eens een bericht tegengekomen waar meer hekjes instonden dan iets anders? Wat vervelend! 

Als laatste is het belangrijk dat je berichten ontdekt kunnen worden, ook door niet-volgers. Zet je pagina, profiel of bericht dus op openbaar zodat het bereik vergroot kan worden. 

Heeft het een meerwaarde op elk platform? 

Hashtags worden niet op elk platform even veel gebruikt, maar dat wilt niet zeggen dat je ze niet overal mag gebruiken. In tegendeel, het is zelfs aan te raden. Elk platform heeft een soort algoritme dat bepaald welke berichten personen te zien krijgen. Door gebruik te maken van hashtags weet het platform waar je post over gaat, en zal deze dus makkelijker kunnen indelen! 

Een leuke implementatie van de hashtag kan je lezen in dit artikel: Google lanceert twitterhashtag voor vragen over android 

Nu je alles weet over de hashtag, is het tijd om ze te gaan gebruiken. Maar onthoudt, zoals alles in het leven: gebruik met mate. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business