De toekomst van SEO: vijf belangrijke trends

Om je site te optimaliseren, moet je vooruit denken: wat vandaag nieuw is, is morgen al verleden tijd. Het is cruciaal dat je continu op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, aangezien de wereld van seo in een vingerknip kan evolueren. In dit artikel vind je alvast enkele trends waarmee je in de toekomst best rekening kan houden.

 

 

Trend 1: Search wordt Suggestion

 

Google heeft met Google Now een nieuwe ambitie gesteld: antwoord geven zonder dat mensen er zelf om vragen. Dat betekent ‘s ochtends bijvoorbeeld een berichtje over wat voor weer het wordt en ‘s avonds informatie over de reistijd naar huis.

Optimaliseren om deze informatie te geven wanneer een klant er behoefte aan heeft: dat is de nieuwste uitdaging. Het is goed mogelijk dat we tegen 2020 geen zoekmachine meer gebruiken, maar alles ons vanzelf wordt voorgeschoteld. De seo’er zal wel gewoon blijven bestaan, maar de ‘S’ verandert misschien naar Suggestion Engine Optimalisation.

 

 

Trend 2: Ruimere topics in plaats van exacte keywords

 

Sinds vorig jaar gebruikt Google ‘RankBrain’ in zijn Hummingbird-algoritme als een van de belangrijkste ranking signalen. RankBrain is een AI-systeem dat natuurlijke taal probeert te begrijpen. In essentie kan RankBrain een zoekopdracht koppelen aan relevante pagina’s, terwijl de exacte zoekterm er toch niet aanwezig is.

Dat betekent dat we een beweging maken richting ‘topic optimalisatie’, hoewel het groeperen van relevante zoekwoorden belangrijk blijft. Het gaat echter niet meer om de exacte combinatie van ‘vakantie New York’ en ‘stedentrip New York’, maar eerder om het Empire State Building, het vrijheidsbeeld, Manhattan, Central Park, Times Square, enzovoort.

 

 

Trend 3: Zichtbaarheid boven ranking

 

Google voert dus vaak vrij grondige veranderingen door. Neem bijvoorbeeld toevoegingen zoals afbeeldingen, de ‘knowledge graph’ en lokale resultaten. De content die Google laat zien na een zoekopdracht wordt steeds uitgebreid, waardoor het eerste organische resultaat in de lijst veel verder op de pagina zakt. Sterker nog, die lijsttrekker staat soms niet eens meer boven de ‘fold’.

Zulke veranderingen hebben geen invloed op de ranking – je staat nog steeds eerst – maar kunnen er wel voor zorgen dat veel minder bezoekers jouw site bezoeken. Uiteindelijk is dus niet de ranking het belangrijkst, maar wel de zichtbaarheid en de (relevante) traffic die dit kan brengen.

 

 

Trend 4: UX wordt steeds belangrijker

 

Een andere belangrijke verandering is de invloed van UX, of user experience, op seo. We zien soms prachtige, organische zoekresultaten, maar wanneer we op een resultaat klikken zijn we volledig de weg kwijt. Wees er daarom zeker van dat jouw organische landingspagina’s aansluiten bij de zoekopdrachten die gebruikers intoetsen en dat deze bovenal gebruiksvriendelijk zijn. Belangrijk om even bij stil te staan, want Google hecht hier steeds meer waarde aan.

In de toekomst gaat het dus nog meer om de ervaring ná de zoekmachine. Resultaten zijn voor Google tenslotte niets waard als de bezoeker niet vindt wat hij zoekt.

 

 

Trend 5: Denk als uw bezoeker

 

We moeten dus optimaliseren voor zoekmachine én gebruiker. Niet alleen moet technisch alles in orde zijn voor de zoekmachine, maar ook moet de gebruiker letterlijk ‘landen’ en een goede ervaring hebben. Hij moet alles kunnen lezen over zijn zoekopdracht en kunnen rekenen op een snelle en mobielvriendelijke ervaring.

 

Kortom: luister, leer, optimaliseer. Google denkt als een bezoeker. Essentieel dus dat de seo’er dit ook doet.

businessonline marketingSEOtrendszoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken