3 valkuilen om te vermijden in je social media-strategie
Het is niet meer denkbaar om niet aanwezig te zijn op sociale media. Elke online (én offline) zaak heeft ondertussen wel een Facebook-, Twitter- of LinkedIn-pagina, om nog te zwijgen van Pinterest, Instagram, Tumblr, Snapchat en anderen. Vaak investeren webshops echter niet veel tijd in het onderhoud van die pagina’s. Social media wordt gedegradeerd tot een bijkomstigheid, een taak die telkens naar achteren wordt geschoven maar desondanks wel wordt uitgevoerd uit een soort van morele verplichting. ‘We moeten nu eenmaal wel te vinden zijn op sociale media,’ klinkt het dan. Op die manier tuimelen ondernemingen vaak in dezelfde valkuilen. Hieronder vind je wat je niet moet doen als je voor je zaak het maximale wilt halen uit sociale media.
1. Beginnen zonder strategie
Je sociale media onderhouden zonder een plan is als een Ikea-meubel construeren zonder handleiding: je zal er vaak wel in slagen, maar echt zeker van het eindproduct ben je nooit – zeker omdat je altijd één vijsje overhoudt. Als je een succesvolle social media-campagne wilt starten is het echter belangrijk om een strategie uit te dokteren. Bepaal om te beginnen wat je doelen zijn:
- Wil je meer bezoekers lokken naar je webshop?
- Ga je social media gebruiken als extra kanalen voor je klantendienst?
- Ben je op zoek naar meer naamsbekendheid?
- Ben je van plan om aan sales- of leadgeneration te doen?
Bekijk ook welke platformen het best bij jouw zaak passen. Retailers in de mode- of lifestyle-industrie doen het doorgaans goed op Instagram en Pinterest, terwijl speelgoed-, elektronica- of DIY-handelaars bijvoorbeeld succes kunnen hebben met tutorials op YouTube of Facebook.
Laat je echter ook niet afschrikken door een minutieus uitgewerkte strategie. Het belangrijkste is te beginnen met duidelijke doelen; je strategie kan je daarna altijd nog bijsturen.
2. Je bezoekers negeren
Wat je gaat posten op je kanalen is minstens net zo belangrijk. Hoewel Facebook en Twitter vroeger nog wel werkten met een chronologische nieuwsfeed, worden de berichten nu gerangschikt op ‘waarde’. Vaak is het niet helemaal duidelijk hoe die waarde net wordt bepaald, maar Facebook laat bijvoorbeeld weten dat het aantal likes, comments en het type content (video, statusupdate of post) een belangrijke rol spelen. Facebook stimuleert handelaars overigens ook om hun posts te promoten tegen betaling: voor velen is het een vereiste om zichtbaarheid te creëren voor hun merk.
Of je nu betaalt voor de promotie van je posts of niet, het blijft belangrijk om content te plaatsen die gebruikers engageert: start een discussie op, organiseer een wedstrijd, of vraag bezoekers naar een bijdrage aan je post. In dat opzicht is het ook belangrijk om te interageren met je publiek. Webshops scoren over het algemeen iets beter wanneer het aankomt op interactie: zij reageren gemiddeld op 67 procent van de vragen, complimenten of klachten van consumenten die ze binnenkrijgen via social media.
Handig daarvoor zijn ook de tools die je laten weten wanneer je bedrijfsnaam op het web wordt vermeld, zoals Hootsuite of Social Mention. Er is een grote kans dat gebruikers online over je zaak praten, dus kan je maar beter op de hoogte blijven van wat ze zeggen. Positieve posts kan je een boost geven via je eigen kanalen; bij negatieve posts kan je eventueel proberen om te communiceren met de gebruiker in de hoop de situatie (en je imago) te verbeteren.
3. Nooit experimenteren
Marketing en experimenteren gaan hand in hand, en dat geldt ook wanneer het gaat om sociale media. Denk maar aan live video: livestreaming werd op korte tijd een haast onmisbaar format. Bloggers, experten en bedrijven die experimenteerden met video wonnen kijkers, en dus meer engagement en zichtbaarheid.
Betekent dat dat je je meteen op livestreaming moet storten? Je kan het zeker eens proberen. Overweeg bijvoorbeeld of een unboxing-ervaring, Q&A of live-event je publiek kan interesseren. De overkoepelende les is echter om niet bang te zijn om te experimenteren met nieuwe vormen van content.
Het is niet nodig om lukraak wilde ideeën uit te voeren, maar aan de hand van analyticstoepassingen kan je wel het nodige doen om te achterhalen wat werkt voor jouw publiek en wat niet. Op je Facebook-pagina kan je bijvoorbeeld via de Publishing Tools bekijken hoeveel bezoekers jouw posts te zien krijgen en hoeveel gebruikers doorklikken of reageren op het bericht. Richt je op die resultaten om ook aan je contentstrategie te blijven sleutelen.
Geen bijkomstigheid
Een succesvol gebruik van sociale media voor je online business is geen evidentie, maar door bovenstaande fouten te vermijden, ligt een goede start alvast binnen handbereik. Wees je bewust van je doelen, engageer je publiek en experimenteer op een verantwoorde manier – en behandel je social media nooit meer als een bijkomstigheid.
https://www.twinkle.be/achtergrond/167057/5-manieren-om-sociale-media-te-schakelen-voor-jouw-b2b-bedrijf/