[Blog] Online shoppers zijn verwende apen. Ze willen geen cent te veel betalen, maar verwachten wel een perfecte opvolging en levering, als het even kan binnen 24 uur.

En uiteraard moeten ze tijdens het ganse proces bijgestaan worden door een immer vriendelijke klantendienst die tot laat in de avond bereikbaar is.

Dat is althans het verwachtingspatroon dat een aantal grotere spelers in e-commerce voor zichzelf en hun klanten hebben gecreëerd.

Zelf ging ik er altijd van uit dat als het op prijs, snelheid en kwaliteit aankomt, je altijd maar aan twee van die zaken tegelijkertijd kon voldoen. Je weet wel: wie op korte termijn een hoge kwaliteit verwacht, betaalt daarvoor een hoge prijs. En als het goedkoop moet zijn én snel geleverd, dan kun je moeilijk kwaliteit verwachten.

Maar in e-commerce ontkom je er blijkbaar niet meer aan om op al deze aspecten tegelijk te scoren. Dus een scherpe prijs, snelle levering én een klantenervaring om ‘u’ tegen te zeggen.

Ook ik wentel me regelmatig in het comfort van deze heilige drievuldigheid. Mijn meest recente online aankoop deed ik toevallig op zaterdagavond … en werd bijgevolg geleverd op zondag. Het ging om een computerscherm en wat accessoires. Niet dat ik dat alles per se de volgende dag nodig had, maar ach, waarom ook niet? Het kostte me toch niets extra. En ik had geen plannen die zondag, dus … laat maar komen!

En toch knaagde er iets bij mij. Want moest er niet iemand speciaal voor mij naar een uithoek in de Kempen bollen, om op een zonnige familiezondag een pakje af te leveren dat helemaal niet dringend was? Om nog maar te zwijgen van de ecologische voetafdruk.

Ik voelde me een verwende aap, die niet beter wist …

 

Meer insights over logistiek in e-commerce lees je hier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here