Willen Belgische webwinkeliers consumenten verleiden om niet voor bol.com of Zalando te kiezen, dan moeten er komaf worden gemaakt met de underdog-attitude.

Gisteren, midden in de nationale jacht op kerstgeschenken, richtten vijf Belgische CEO’s zich tot de consument. ‘Kies voor Belgische webshops,’ klonk het uit de monden van Bart Claes (CEO JBC), Frans Colruyt (COO Colruyt), Wouter Torfs (CEO Schoenen Torfs) en anderen. Anders blijft de Belgische webwinkelier dit eindejaar in de kou staan.

De open brief moest de consument aanzetten om te reflecteren voor ze en masse naar Amazon, bol.com, Coolblue of Zalando trokken en pleitte om de zuurverdiende centen in eigen land uit te geven. Een goedbedoelde boodschap, maar één die zijn doel voorbijschiet. Hoezeer de Belgische webwinkeliers het ook verdienen om tegen de kerstperiode overspoeld te worden door bestellingen, de consument smeken om bij je te komen winkelen, levert doorgaans niet zo veel succes op.

Grenzen tellen online niet

Het is namelijk niet logisch om die last bij de consument te leggen. Om te beginnen heeft de doorsnee online shopper geen boodschap aan fysieke grenzen. De beste webshops doen er net alles aan om een couleur locale te veinzen, met een .be-url, de juiste woordenschat, en een lokale customerservice. Sterker nog, ettelijke buitenlandse spelers zijn hier – uit gebrek aan een beter woord – ingeburgerd. Zo ook MediaMarkt. Vlak na de publicatie van de open brief had MediaMarkt al een weerwoord klaar: de elektronicagigant mag dan wel van Duitse oorsprong zijn, zijn Belgische branche kreeg een op en top lokaal jasje met een eigen distributiecentrum, hoofdkantoor en een netwerk van 300 Belgische leveranciers. Om maar te zeggen: bij heel veel webshops is die grens vaag, laat staan dat het een zorg voor de consument zou moeten zijn.

Te lang gewacht

Waar kijkt de online consument dan wel naar? Doorgaans naar de prijs, het gebruiksgemak van de webshop en de bezorgbeloftes. En daar knelt een ander schoentje. Het Belgische stereotype blijft immers voortduren: nog altijd kunnen we niet tippen aan de buitenlandse grootmachten in e-commerce. En dat ligt niet aan de consument, dat ligt ook aan de webwinkelier. Te lang zijn gratis verzending, next-day delivery, en een gebruiksvriendelijke website een voorrecht gebleven voor de groten der e-commerce. De afgelopen jaren is onmiskenbaar vooruitgang gemaakt, maar de achterstand hebben we nog niet ingehaald. Dat blijkt ook uit de Belgische Twinkle100, de top honderd van grootste online retailers in ons land. Ruwweg één derde van de webshops in de top is van oorsprong Belgisch. Volgens Comeos zou dat bovendien betekenen dat ongeveer de helft van de online omzet in België jaarlijks het land uitvloeit.

Zonder schuldgevoel

Vandaar ook de oproep van de Belgische CEO’s om dichterbij huis te kijken voor de volgende online aankoop. Ondanks het feit dat consumenten zich meestal niet bewust zijn van de oorsprong van een webshop, en ondanks het feit dat vele Belgische webshops het nog steeds laten afweten op gebied van o.a. gebruiksgemak of innovatie. Waarom klanten dan toch bij Belgische webshops moeten kopen? Om ‘de lokale economie en de welvaart in België’ te steunen, zo blijkt uit de open brief. Bewonderenswaardig, alleen is de staat van de lokale economie meestal geen beslissende factor bij een aankoop.

Om consumenten te overtuigen bij hen te winkelen, zouden Belgische webshops niet moeten rekenen op een soort van moreel plichtsbesef bij hun kopers. Ze zouden consumenten moeten aantrekken met méérwaarde. Een lokaal aanbod bijvoorbeeld, met persoonlijke service, gestoeld op de nodige technologische hulpmiddelen zoals personalisatie, AI en big data. Weg met het sukkelaars-imago, en durven te innoveren: dan komt die consument vanzelf wel terug, ook zonder aangepraat schuldgevoel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here