5 AI-trends die bedrijven moeten meenemen naar 2024
Wat ons in 2024 te wachten staat, kunnen we niet voorspellen. Wel is duidelijk dat bedrijven een digitale strategie nodig hebben waarmee ze veerkracht opbouwen door productiever en efficiënter te werken. En een visie voor de toekomst – om gelijke tred te houden naarmate alle sectoren te maken krijgen met stijgende verwachtingen van klanten en medewerkers.
Hier zijn vijf manieren waarop AI bedrijven in de komende maanden zal transformeren:
1. Generatieve AI zet zich door voor gebruik in het hele bedrijf
AI gaat elke afdeling en werkstroom beïnvloeden. De volgende grote stap voorwaarts komt er wanneer bedrijven grote taalmodellen (Large Language Models, LLM’s) niet alleen gebruiken voor het genereren en analyseren van content, maar ook voor besluitvorming en automatisering van de workflow.
Daarvoor moeten we in de eerste plaats repetitieve taken identificeren. Vervolgens kunnen we met behulp van data-integratie onderbouwde voorspellingen doen en automatisering tot stand brengen. Zodra we hierin slagen, zal AI de routinematige werkpatronen van vandaag overnemen waardoor er tijd vrijkomt voor productiever werk dat meer voldoening schenkt en meer winst oplevert.
Terwijl fundamentele LLM’s de ruggengraat van generatieve AI zijn, gaan bedrijven ook gebruik maken van kleinere, domein-specifieke taalmodellen om redenen die verband houden met kosten, prestaties en latentie.
2. AI verandert het kantoor in een slimmere werkplek
Chatbots en virtuele assistenten gaan de ervaring van medewerkers vereenvoudigen door automatisch de juiste ruimte voor de behoeften van een team te boeken. AI zal ook snelle antwoorden bieden op vragen, medewerkers efficiënt naar hulpmiddelen leiden en serviceverzoeken vergemakkelijken.
En nog belangrijker: bedrijven gaan prestaties en productiviteit op een andere manier meten door sterker te focussen op resultaten. Denk aan gelanceerde producten of gegenereerde leads in plaats van inputs. Hiervoor moeten ook leidinggevenden hun mindset aanpassen en zich richten op het meten van impact in plaats van activiteit.
3. Semantische zoekopdrachten gaan de klantenservice drastisch veranderen
Een semantische zoekopdracht is een vraag geschreven in ‘menselijke’ taal die daarna is omgezet naar machinetaal. Door bij het zoeken naar antwoorden gebruik te maken van tekst, afbeeldingen, video en audio, kunnen bedrijven met AI een snelle, relevante en extreem gepersonaliseerde service aanbieden. Dat zet de toon voor een intuïtievere en responsievere digitale economie, waar zowel bedrijven als eindgebruikers de vruchten van plukken.
AI zal steeds beter worden in het verzamelen van inzichten uit gestructureerde en ongestructureerde datasets. Hierdoor valt te verwachten dat meer en meer bedrijven de mogelijkheden van semantische zoekopdrachten gaan gebruiken door gestructureerde data (verkoopcijfers en demografische
gegevens van klanten) samen te voegen met ongestructureerde data (blogs, klantenbeoordelingen en reacties op sociale media).
4. Het harmoniseren van data is een topprioriteit voor bedrijfsleiders
Het bovenstaande is alleen mogelijk als we AI voeden met nauwkeurige, uitgebreide data. Toch is het bijna onmogelijk, vooral voor zakelijke gebruikers, om volledig te vertrouwen op de kwaliteit van de data van een organisatie.
In 2024 zal de focus op het democratiseren van data en analytics een nieuwe wending nemen. Data en analytics zullen proactiever worden. De technologie zal automatisch afwijkingen in de onderliggende bedrijfsdata opsporen, inzichten in natuurlijke taal aanbieden, en gebruikers de mogelijkheid geven om snel vragen te stellen en antwoorden te krijgen zonder de hulp van een data-analist.
Behalve investeringen in technische oplossingen om ongelijksoortige databronnen te harmoniseren en de zwaartekracht van data te verminderen, besteden teams steeds meer aandacht aan het definiëren van protocollen voor data governance en het cultiveren van een sterke datacultuur onder hun functieoverschrijdende teams.
5. De AI-revolutie is ook een vertrouwensrevolutie
Veel klanten hebben ethische vragen over de manier waarop bedrijven deze krachtige technologie willen gebruiken. Door de snelheid waarmee bedrijven ermee aan de slag gaan, zou het gebruik van generatieve AI binnenkort eerder een minimumvereiste dan een concurrentievoordeel kunnen worden. Maar het kan net het open, ethisch en transparant gebruik van generatieve AI zijn wat bedrijven zal onderscheiden bij klanten.
Dit is een commerciële bijdrage geschreven door Gianni Cooreman, Deputy Country Leader bij Salesforce BeLux & Director Industry Solutions Engineers Benelux. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.