Nieuws

Tips voor Facebookmanagers om volgers om te zetten in kopers

Facebookfans omzetten in kopers is mogelijk door het pad naar verkoop makkelijk te maken, door te experimenteren met andere tools dan Facebookposts en door een klein beetje geld uit te geven aan het sociale netwerk. Dat zeggen specialisten in sociale netwerken.

Maar opgelet, je kan pas beginnen met geld verdienen aan je network nadat je een geëngageerd publiek hebt opgebouwd. Bryan Woodruff van siteontwikkelaar 360 PSG zegt dat ondernemingen een relevant publiek moeten verzamelen en ze geëngageerd moet houden vooraleer er iets aan te verdienen.

1. Leg doelen en meetinstrumenten vast

Erin McMahon, directeur sociale media van Vest Advertising Marketing and Public Relations zegt dat betrokken fans niet veel betekenen als he bedrijf zijn doelen niet kan bereiken. “Je hebt waarschijnlijk heel breed gedefinieerde doelen voor je Facebookpagina, maar als het aankomt op het vastleggen hoe je inkomsten uit je pagina haalt, moet je specifieke doelen vastleggen,” zegt ze.

McMahon legt uit dat doelen beschouwd kunnen worden als conversies: daar bij wordt een geïnteresseerde in het merk of product omgezet in iemand die effectie actie onderneemt om het product te kopen.

Eens brandmanagers weten hoe ze die conversie zien, moeten ze nog de juiste meetmethodes vinden voor hun resultaten. Je kan dat manueel doen met Facebooks Page Insights, met tools van derden of met de hulp van een gespecialiseerd internetagentschap.

Woodruff zegt dat brandmanagers webanalyse moeten gebruiken om hun trafiekbronnen te volgen, om uit te vogelen hoeveel trafiek eigenlijk van Facebook komt. “Conversiedoelen worden best opgezet rond het winkelwagentje in de webshop en het contactformulier. Deze conversies moeten gekoppeld worden aan trafiekbronnen in maandelijkse rapporten.

Marketeers moeten juist weten waar leads en verkopen hun oorsprong vonden. Zo kunnen ze de moeite in sociale media verantwoorden en bijsturen.

2. Wees expliciet en vergewis je van werkende conversie

Als je een call-to-action post, moeten brandmanagers volgens McMahon heel expliciet zijn in wat ze van hun fans verwachten. “Vertel mensen wat je wil dat ze doen. Het is okee om grappig of schattig te zijn, mysterieus of rad van tong, maar laat zeker geen belangrijke stap weg voor je fans”, zegt ze.

“kijk goed na of je conversievorm werkt en eenvoudig te verstaan is. Je zou ervan versteld staan hoeveel grote merken belangrijke fouten maken die hun bijna-klanten verwarren of frustreren. Vergewis je ervan dat elke link werkt en dat elke stap duidelijk is”, voegt ze eraan toe.

3. Experimenteer

McMahon raadt aan om verschillende manieren van posten te proberen, maar hou het bij eentje per keer. “Je krijt misschien goede resultaten als je elke werkdag één post pleegt, maar hoe weet je dat je niet beter presteert als je enkel op maandag en in het weekend post? Zoek uit wat de juiste timing is en wat de andere variabelen zijn voor je merk,” zegt ze.

Een whitepaper van Buddy Media zegt dat bedrijven meer moeten posten in het weekend. De mate van interactie is 14,5 procent hoger vergeleken met posts op een weekdag. “Facebookfans houden ervan om het sociaal netwerk te gebruiken in hun vrije tijd. Dat is waarom het weekend zo’n hoog interactieniveau haalt.”

4. Gebruik ook andere middelen dan posts

Woodruff zegt dat paginabeheerders tools kunnen gebruiken zoals Facebooktabs om interactieve tools aan te bieden die klanten helpen om een product te vinden en aankoopbeslissingen te nemen. Een voorbeeld is iframe, een HTML-tag die toestaat van andere documenten te gebruiken in een HTML-pagina.

Jon Loomer, oprichter en CEO van een digitalemarketingbedrijf, merkt op dat tabs gebruikt kunnen worden om meer informatie te geven over het merk, om producten in de kijker te zetten of om wedstrijden te houden. Tabs zijn gericht op de trouwste fans omdat slechts twee procent van de fans een pagina zal bezoeken.

Woodruff voegde toe dat sommige e-winkeliers begonnen zijn met Like- en deel-knoppen toe te voegen aan hun productpagina’s. Daarmee kunnen kopers een product rechtstreeks aanprijzen bij hun vrienden.

5. Ga verder dan de gratis tools

Loomer gelooft dat brandmanagers ook moeten investeren in Facebookadvertenties. “Elke onderneming die het ernstig voorheeft moet investeren. Een impact hebben hoeft niet veel te kosten,” zegt hij.

Hij belicht een een facebooktool die ‘custom audience’ heet en die merken toestaat een Facebookadvertentie te maken gericht op bekende klanten om een nieuw product aan te kondigen. Adverteerders kunnen een lijst e-mailadressen uploaden naar Facebook, bijvoorbeeld een lijst klanten die een specifiek product hebben gekocht en dat zal gerichte advertenties verbeteren als die gebruikers inloggen.

Erik Johnson, vicepresident van Facebook in Asia-Pacific zegt dat paginabeheerders domeinadvertenties kunnen gebruiken om trafiek buiten Facebook te leiden naar een landingspagina om kopers te overtuigen. Volgens hem is het nuttig om nieuwe klanten een website te laten ontdekken en om de site te promoten bij vrienden van de gebruiker.

Door domeinadvertenties te combineren met sociale plugins heeft Myntra.com een Indiaas modeportaal een stijging van 75 procent gezien in webtrafiek van Facebook en een stijging van 25 procent verkopen via Facebook.

De Facebook-VP voegt toe dat Facebook Offers de in-store trafiek kan boosten met een online aanbieding. Lawson, een Japanse winkelketen heeft met Facebook Offers een kippenmenu gepromoot. Het resultaat was dat 70 procent van de intekenaars ook iets anders kochten in de winkel.

digital commercehulpzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken