Nieuws

De e-coupon: virtuele kortingsbon is in opmars

Belgen zijn recordhouders in het inleveren van kortingsbonnen. Tegenwoordig zijn er ook e-coupons, als goedkoper alternatief.

Belgen staan, samen met de Amerikanen, internationaal al jaren aan de top als het gaat om het gebruik van kortingsbonnen. In 2011 leverden Belgische consumenten 125 miljoen coupons in aan de kassa. Toch is dat 13 procent minder dan in 2010.

Pieter De Proost van HighCo-Digital, het bedrijf dat de ‘clearing’ doet van de bonnen, zegt dat de crisis de oorzaak is van die achteruitgang. Er is een daling in het aantal uitgiften. “Dat zien we aan de aanvragen van de NAM-code ‘982’ die op de bonnen staat. In 2010 waren er dat 25.500, in 2011 25.000,” zegt hij.

[related_article id=”161563″]

“We zien wel een stijging in ‘fulfillment’. Daarmee bedoelen we de kortingsacties waarbij de retailer niet meer tussenkomt. Het is een gedeeltelijke of gehele terugbetaling van aankoopsom via een on-pack of in-pack coupon. Wij sturen dan het geld rechtstreeks naar de consument.” Bij de gewone kortingsbon schiet de retailer de korting voor en krijgt hij die terugbetaald via HighCo.

Fabrikanten verspreiden de meeste coupons nog altijd in het winkelpunt zelf, op de verpakking of in het schap. Een klein deel wordt gedistribueerd via andere wegen, zoals bijvoorbeeld een bon in een kranten- of tijdschriftenadvertenties, een folder in de brievenbus. Dat heeft echter ook een kostprijs.

Thuis afdrukken

Een coupon via elektronische weg is een goedkoper alternatief. De bedrijven sturen die via e-newsletters of mailings naar de consument, of de consument gaat naar de site van het bedrijf, van de retailer of naar een site met enkel aanbiedingen.

Het komt erop neer dat de verbruiker de bon thuis afdrukt en aan de kassa aanbiedt. Fabrikanten, retailers en clearingbedrijven hebben een standaard afgesproken die al enige jaren in voege is. “De bonnen moeten een bepaalde afmeting hebben, er moet een packshot van het product op staan, evenals het logo van de fabrikant en de vermelde korting mag niet hoger zijn dan 3 euro,” aldus De Proost. Dat laatste is om fraude tegen te gaan.

Natuurlijk kan de consument in principe meerdere keren een gedownloade bon afdrukken. De Proost werpt op dat je in de winkel ook meerdere coupons uit het schap kunt nemen.

Er zijn ook sites met enkel kortingsbonnen. HighCo heeft bijvoorbeeld promolife.be. De Proost: “De bedoeling is een platform te zijn met kortingsbonnen van de merken voor de mensen die daar echt naar op zoek zijn. We willen daar ook fulfillment-acties op plaatsen.”

Niche

Hoe groot het aantal e-coupons is, valt moeilijker te achterhalen. Maar het aantal komt lang niet bij de miljoenen die er via de traditionele manier in omloop worden gebracht. “Het gaat om een niche. Ik zie wel dat bepaalde spelers er meer gebruik van maken. Ons klantenbestand in digital is op één jaar tijd verdrievoudigd. En dan zijn er nog de fabrikanten die met embedded coupons werken op hun eigen website.”

Het grote voordeel daarvan is dat fabrikanten meer informatie over de klanten krijgen. Een gewone kortingsbon is anoniem. Bij de on-pack en in-pack ‘fulfillmentbonnen’ kunnen de adverteerders namen en adressen verzamelen van klanten en daarmee een database opbouwen.

De terugbetaling van de bonnen en de database zijn dan wel ondergebracht bij clearingbedrijven. Vragen de consumenten bonnen aan via elektronische weg, dan kunnen de naw-gegevens (naam, adres, woonplaats) rechtstreeks naar de adverteerder gaan. De Proost: “We zien een verdubbeling van het aantal uitgegeven e-coupons. Het voordeel van die bonnen is dat ze gepersonaliseerd zijn met een unieke code. De fabrikant kan zien wie zijn gebruiker is.”

De bedrijven kunnen de aanvragen linken aan de database en de site of Facebook-pagina zo instellen dat verstuurde e-coupons slechts eenmaal te printen zijn. De consument krijgt dan een code door die hij op de site moet ingeven.

“Zonder die code geen kortingsbon,” zegt De Proost. “Als je dan een coupon print, kom je op een pagina met een unieke link.” Eenmaal afgedrukt, wordt die code geblokkeerd. Wil je de code forwarden aan een kennis, dan reageert de site er niet meer op.

Inlevergedrag

In e-commerce komt er helemaal geen papier meer aan te pas. De klant of prospect krijgt een kortingscode die hij invult bij de bestelling.

De e-mail zelf is wel promotioneel opgevat, met ook een beeld van een coupon. Voor retailers die zowel offline als online verkopen, is er nog altijd de mogelijkheid de coupon uit te printen om die bij de kassa aan te bieden.

De redemptie (het inlevergedrag, nvdr) van e-coupons ligt hoger dan van klassieke kortingsbonnen. Waar die van de klassieke bonnen die buiten de winkel verspreid worden, op enkele procenten ligt, komt die van de e-coupon op 25 à 30 procent.

Dit hogere percentage is logisch: de consument zoekt er immers zelf actief naar of heeft al de keuze gemaakt om die af te drukken. Maar dan nog moet je de bon mee naar de winkel nemen, en dat wordt nog wel eens vergeten.

Smartphone

De vraag is dan of een mobiele coupon interessanter is. Quasi iedereen heeft een mobiele telefoon en het aandeel smartphones neemt toe en heeft die dus altijd bij in de winkel.

Kan er (via sms) een code doorgestuurd worden? Of kun je die op je smartphone downloaden. Ja, maar er is nog een technisch probleem bij de kassa’s van de retailers. De scanners daar kunnen de codes niet lezen.

“Dat probleem heb je bij de luchthavens of Thalys niet. Maar wat de supermarkten betreft kunnen wij daar weinig aan doen,” zegt De Proost. “Als dat wel zou kunnen, dan gaan we naar de volledige dematerialisering van de kortingsbon.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business