Facebook in 2015: vijf vragen en antwoorden
1. Wat weet Facebook over jou?
Facebook zal vanaf 2015 standaard je locatie kunnen volgen, op basis van je smartphone of ander mobiel toestel. Ook heeft Facebook toegang tot de contacten uit je adresboek en de data die je via Whatsapp en Instagram verstuurt.
Facebook volgt je dus eigenlijk overal, ook op andere websites. De nieuwe gebruikersovereenkomst van Facebook is alvast duidelijk. “We verzamelen onder meer gegevens over de websites die jij bezoekt”, zo staat er te lezen.
2. Kan je eraan ontkomen?
[related_article id=”158578″]
Ja, maar daar moet je wel je Facebook-account voor afsluiten. Want Facebook gebruiken betekent sowieso dat je je schikt naar de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Dat betekent dus dat je inzicht geeft in je locatie en dat je ook je intellectuele eigendom afstaat. Vrij vertaald: je kan dus niet bepalen wat Facebook met je data doet.
3. Werkt een juridische bepaling op je Facebook-status?
Neen, eigenlijk niet. Dit heeft weinig zijn. Want omdat je een Facebook-account hebt, geef je al toestemming aan de (nieuwe) bepalingen. Zo’n juridische bepaling is hiermee niet veel meer dan een virtuele variant van een spandoek in een voetbalstadion. Je uit op deze wijze wel je protest tegen de gang van zaken, maar je bent wel al in het stadion.
4. Wat met de instellingen?
Via de Facebook-instellingen kan je tot op zekere hoogte wel iets afblokken of regelen. Maar het gaat dan vooral over wat anderen op Facebook doen, zoals jou taggen of op je timeline schrijven. Je hebt geen vat op wat Facebook zelf met je data doet.
5. Waarom ontkomen de Duitsers?
Duitsland is het enige land in Europa dat een uitzondering krijgt op de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Hoe komt dat? Alle landen van Europa zien Facebook als een Europees bedrijf, omdat het Europese hoofdkwartier in Ierland (een EU-lidstaat) is gevestigd, en de lokale privacywetgeving er van tel is.
De Duitsers zien, op basis van een beslissing van de hoogste Duitse rechter eerder dit jaar, Facebook als een Amerikaans bedrijf. Dat ligt buiten Europa, waardoor de Duitse privacywetgeving telt, en die is veel strikter.