De prijs primeert voor de Belgische consument: het maakt eigenlijk niet uit in welk land een product gekocht wordt, als de prijs maar goed zit.

Advertentie

63 procent van de Belgen koopt weleens iets in een buitenlandse webshop. Dat is de conclusie van het Cross-Border Consumer Research 2016- rapport van PayPal. Veel Belgen kopen voornamelijk in het buitenland omdat ze hopen een betere prijs te vinden of omdat het artikel niet in eigen land te vinden is. Bovendien zijn we blijkbaar echte koopjesjagers: 59 procent zegt dat het niet uitmaakt waar een product vandaan komt, als het maar goed geprijsd is. Dat leidt ertoe dat Belgen zich het meest wenden naar de Nederlandse webwinkels, gevolgd door Franse en Duitse, hoewel we het geld ook geregeld ook laten rollen in Chinese webwinkels. Ongetwijfeld zit het succes van platformen als Ali Express daar voor iets tussen.

Meer vertrouwen

Consumenten die toch in eigen land willen winkelen, kiezen daar vooral voor vanwege een gratis levering of veilige betalingsmethoden. Bancontact wordt dan verkozen als meest gebruikte betaalmethode, terwijl PayPal voor buitenlandse aankopen het vaakst wordt gebruikt. Vergeleken met andere consumenten, geven Belgen daarnaast opvallend blijk van een vertrouwen in buitenlandse webshops: de Belgische consument staat niet alleen positief tegenover bekende, buitenlandse ketens, maar ook tegenover particuliere webshops. Ongeveer de helft van de ondervraagden zegt online winkels in andere landen evenveel te vertrouwen als in eigen land.

Europese grenzen blijven

Toch is het online shoppen over de grens niet overal even eenvoudig. In het recente rapport van het Europese Consumenten Centrum (ECC) wordt beschreven hoe er nog steeds honderden klachten binnenstromen van Europeanen die online problemen ondervinden terwijl ze in buitenlandse webshop winkelen. Het merendeel van de klachten komt uit Oostenrijk, Italië en Ierland.

België was goed voor slechts 20 klachten tussen 2013 en 2015. Onder andere werd een klacht ingediend door een Belgische consument die een e-reader op de Franse versie van een webshop wilde kopen, maar telkens naar de internationale variant werd gestuurd waar de e-reader niet beschikbaar was. Een andere consument kocht online een smartphone met een cash-backpromotie van 30 euro, maar werd verteld dat die actie enkel gold in Frankrijk en dat hij er als Belg dus geen recht op had.

De Europese Commissie werkt nu aan maatregelen die zulke praktijken in de kiem moeten smoren. Eerder dit jaar werd al een wetsvoorstel aangenomen dat geo-blocking in e-commerce zou moeten tegengaan.

 

Betalen via Facebook Messenger komt naar Europa


 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here