Unizo is niet opgezet met de Zalando-advertentie op de Meir. De organisatie vraagt het stadsbestuur om een nieuwe gedragscode die gevelreclame moet reguleren.

De aanstootgevende advertentie in kwestie is een affiche die de volledige gevel van het Osterriethhuis in de winkelstraat bedenkt. Volgens Unizo ontsiert het doek de beschermde voorgevel, en is reclame voor online winkel in een winkelstraat als de Meir ongepast. E-commerce zou op die manier oneerlijk worden gepromoot, zegt ook de handelsvereniging van de Meir-as. Handelaars hebben het al moeilijk genoeg om klanten naar de Antwerpse winkels te lokken, klinkt het daar.

Een regelgeving zou het probleem kunnen oplossen, maar of die er komt is eerder dubieus. Het is elk bedrijf toegestaan om te adverteren op de Meir, en de vage grens van online en offline winkel wordt daarbij niet in rekening gebracht.
Zalando reageert verrast, meldt Het Nieuwsblad. “We [adverteren] overal waar onze klanten zijn, zowel online als in het straatbeeld,” laat woordvoerster Monica Frans weten. “Winkelketens mogen toch ook online adverteren?”
Foto: GVA

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here