Belgische non-foodretail ondervindt dipje

Dat wordt duidelijk uit de cijfers van GfK. Het onderzoeksbureau concludeert dat het tweede kwartaal van 2017 geen glorie bracht voor de non-foodretail, hoewel enkele segmenten beterschap beloven.
Minder elektronica verkocht
De verkoop van non-foodproducten daalde dit kwartaal met 1,3 procent ten opzicht van het jaar daarvoor. De meeste segmenten, zoals media en entertainment, boeken en mode bleven stagneren. Zij ondergingen noch groei, noch een afname. Rode cijfers zien we wel in het elektronicasegment. Er werden minder televisies, tablets, droogkasten, ovens en andere apparatuur verkocht dan vorig jaar, waardoor het elektronicasegment een daling van 15,3 procent te verwerken kreeg.
Telecom en deco groeit
Slechts twee sectoren tekenden groei op: de telecommarkt en het zogenaamde ‘home improvement’-segment, waartoe ook decoratie behoort. Dat succes was voornamelijk te danken aan de verkoop van headsets en wearables enerzijds en tuingerelateerde producten, zoals gereedschap en tuindecoratie, anderzijds.
Door de teleurstellende cijfers werd het tweede kwartaal niet een moeilijke periode voor de non-foodretail, klinkt het in de conclusie. Toch is het jaar 2017 niet verloren: wanneer gekeken wordt naar het gehele jaar, groeide de markt nog steeds met 1,5 procent.