Photograph depicts a security exploit in a string of binary code.

Spraakassistenten geven klanten een unieke winkelervaring. De technologie zal de komende jaren door steeds meer winkels en klanten gebruikt worden.

De komende jaren zal de manier waarop consumenten winkelen en interageren met ondersteuningsdiensten drastisch veranderen. Eén van de technologieën die aan een grote opmars bezig is bij winkels zijn digitale assistenten. Dergelijke systemen staan altijd klaar om vragen te beantwoorden en kunnen klanten helpen zoeken naar producten die bij hen passen.

Toekomst

Volgens Accenture Interactive zullen er tegen 2021 maar liefst 7,5 miljard digitale assistenten bestaan. Bovendien zullen honderd miljoen mensen in augmented reality winkelen tegen 2020. Hierdoor zal 30 procent van webbrowsing tegen datzelfde jaar niet langer via een scherm gebeuren.

Momenteel zijn er verschillende dominante digitale assistenten in de wereld. Van deze assistenten zal Google Assistent tegen 2021 de populairste zijn (23,3%), gevolgd door Samsung Bixby (14,5%) en Apple Siri (13,1%). De top vijf wordt vervolledigd door Amazon Alexa (3,9%) en Microsoft Cortana (2,3%).

Uitdagingen

Uit een onderzoek van Speakeasy dat Accenture kon inkijken, blijkt verder dat consumenten digitale assistenten voornamelijk interessant vinden omdat deze altijd beschikbaar zijn (84%). Verder zouden de artificiële helpers minder bevooroordeeld zijn en sneller met je interageren.

Toch zijn er eveneens een hoop uitdagingen. 80 procent van de ondervraagden vindt dat de technologie het best werkt wanneer er slechts één antwoord bestaat voor een vraag. Verder zijn de helft van de klanten op zoek naar een spraakassistent die hen helpt navigeren door winkels en zou 73 procent van de ondervraagden hun digitale assistent continu gebruiken, indien de technologie spreekt zoals een mens en gesproken taal even goed begrijpt.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here