Nieuws

Mobiel internet schrikt Belgische bedrijven af

Het is triest gesteld met de aanwezigheid van Belgische bedrijven op het net. Bijna 90 procent heeft geen mobiele website.

57,8 procent van de Belgen surft mobiel terwijl slechts 11 procent van de Belgische bedrijven een mobiele website heeft. Dat blijkt uit de Digital Divide-studie, uitgevoerd door Profacts in opdracht van de Gouden Gids. Die geweldige discrepantie tussen de mobiele bereikbaarheid van bedrijven en het surfgedrag van potentiële klanten werkt in het nadeel van KMO’s.

Uit de Digital Divide-studie blijkt dat de gemiddelde Belgische ondernemer geen kaas heeft gegeten van de werking en de bijhorende voordelen van het internet. 89 procent van de Belgische ondernemers is weliswaar digitaal actief, maar één op de drie investeert minder dan 10 procent van het totale marketingbudget aan digitale media.

Giswerk

Wie wel in digitale marketing adverteert denkt er niet aan om bijhorende tools te gebruiken. Online is het eenvoudig om het klikgedrag van bezoekers en het bereik van advertenties nauwkeurig te volgen maar toch baseert 33 procent van de ondernemers zich op veronderstellingen, terwijl 19 procent zijn digitale strategie afstemt op feedback van klanten.

63 procent van de bedrijven zit nochtans online om nieuwe klanten te werven, aldus de studie. Daartoe heeft drie op de vier bedrijven een gewone website (een kwart heeft dus zelfs dat niet), maar die is zelden goed opgebouwd. Een totaal gebrek aan SEO zorgt er voor dat de meeste Belgische bedrijfssites niet komen boven drijven bij relevante zoekopdrachten in Google.

Facebook

Ook over het gedrag van bedrijven op Facebook heeft de studie geen goed nieuws. Hoewel de helft van de bedrijven actief is op het sociale netwerk en de helft daarvan de Facebookpagina in zet om nieuwe klanten te werven, investeert slechts 16 procent in Facebook Advertising zodat de zichtbaarheid voor mensen die het bedrijf nog niet kennen erg laag blijft.

De Gouden Gids, die zelf websites maakt voor geïnteresseerde bedrijven en hier natuurlijk voor eigen rekening spreekt, wil mee helpen aan de digitalisering van de Belgische bedrijven. In het kader van de Surf Mobile-campagne, een onderdeel van OpenVLD-minister Alexander De Croo’s stokpaardje Digital Belgium, wil het bedrijf een half miljoen ondernemers voorzien van een gratis mobiele website gedurende een maand. De Gouden Gids sluit zich op die manier aan bij de Belgische Telecomproviders, die ook hun duit in het zakje doen om het surfgedrag van de Belgen mobieler te maken.

bedrijvendigital belgiumgoudengidsmobiel internet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren