Het voorbije kwartaal is de wearablemarkt wederom gegroeid. Ondanks de positieve cijfers doen smartwatches het verre van goed.

Advertentie

smartwatches horloges

Ondanks de grote hype die de aankondiging van de Apple Watch met zich meebracht, doen smartwatches het niet goed. Deze zomer meldde IDC al dat de smartwatchverkoop met maar liefst 32 procent was gedaald. Ook uit de recentste cijfers van het onderzoeksbedrijf blijkt dat smartwatches het moeilijk hebben.

Verschuiving

Het voorbije kwartaal zijn er maar liefst 23 miljoen wearables verkocht, wat een groei betekent van 3,1 procent ten opzichte van vorig jaar. De positieve cijfers willen echter niet zeggen dat de verkoop van smartwatches terug in de lift zit. 85 procent van de verkochte wearables bestaat immers uit eenvoudige toestellen, zoals fitness trackers.

“Het is nog vroeg, maar we zien een opmerkelijke verschuiving in de markt,”zegt Jitesh Ubrani van IDC. “Waar smartwatches ooit werden verwacht om de leiding te nemen, vieren eenvoudige wearables hoogtij. Eenvoud is een drijvende factor en dit wordt duidelijk gereflecteerd in de lijst met topverkopers van wearables. Vier van de vijf bedrijven bieden eenvoudige fitness trackers aan.”

[related_article id=”188577″]

Fitbit

Fitbit weet wederom de eerste plaats te bemachtigen in de ranking van IDC. Het bedrijf verkocht zo’n 5,3 miljoen toestellen in het derde kwartaal van dit jaar, wat goed is voor een marktaandeel van 23 procent. Ondanks de dalende aandelenkoers van Fitbit verwacht IDC dat het bedrijf in de nabije toekomst de topverkoper zal blijven.

Xiaomi biedt zijn Mi Band aan tegen een prijs die een stuk lager ligt dan concurrerende toestellen. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf eveneens impulskopers tot zijn klanten kan rekenen en levert het bedrijf een tweede plaats op in de lijst van IDC. Xiaomi verkocht 3,8 miljoen toestellen, wat een stijging is van vier procent ten opzichte van vorig jaar.

Garmin doet het een stuk minder goed en heeft slechts 1,3 miljoen toestellen verkocht in het voorbije kwartaal. Toch loopt het bedrijf stilletjes aan in op de top twee wearablesverkopers met een groei van 12,2 procent.

Onpopulaire Apple Watch

Apple kent daarentegen een sterke erg grote daling. Vorig jaar stond het bedrijf nog op de tweede plaats voor zijn verkoop van smartwatches met een marktaandeel van 17,5 procent. Het voorbije kwartaal heeft de Amerikaanse firma echter slechts 1,1 miljoen toestellen verkocht, wat ervoor zorgt dat het nog slechts op de vierde plaats in de lijst staat. Apple is het enige bedrijf in de lijst met topverkopers van wearables die een negatieve groei kent, namelijk -71 procent.

De top vijf van IDC wordt vervolledigd door Samsung. De Koreaanse smartphonemaker kan de grootste groei voorleggen, met een stijging in verkoop van maar liefst 89,9 procent. Deze cijfers geven echter een vertekend beeld, doordat Samsung zijn Fit 2 en Icon X bundelde met de Note 7. Ondanks het feit dat de smartphones werden teruggeroepen, mochten klanten de wearables houden.

IDC_wearables