KBC gaat AI inzetten om schadeclaims te evalueren
KBC Verzekeringen wil de verwerking van schadedossiers automatiseren met behulp van artificiële intelligentie. Vanaf volgend jaar zal het bedrijf een slim algoritme inzetten voor één bepaalde taak: het oordelen of een schadedossier bij zijn autoverzekeringen aanvaard wordt door het bedrijf. Op termijn wil KBC de inzet van de AI verder uitbreiden.
Sneller zekerheid
KBC heeft net een proefperiode afgerond met de artificiële intelligentie. De resultaten waren positief, waardoor het algoritme nu officieel in gebruik wordt genomen. KBC hoopt de AI binnen een zestal maanden startklaar te krijgen. Het algoritme moet er vooral voor zorgen dat zaken sneller vooruit gaan.
“We merkten dat onze klanten steeds sneller een antwoord willen op de vraag of hun schadegeval gedekt wordt door hun verzekeraar of niet,” verklaart CEO Hans Verstraete. “De meeste van die dossiers zijn vrij eenvoudig, maar ze moesten wel nog steeds worden geanalyseerd door schadebeheerders die daar veel tijd voor moesten uittrekken. Via artificiële intelligentie kan die taak worden geautomatiseerd.” Artificiële intelligentie zal de eenvoudige dossiers bij KBC uitklaren, zodat werknemers zich op complexe kwesties kunnen concentreren. Dat moet tot een grotere klantentevredenheid leiden, en ook de kosten drukken.
[related_article id=”170766″]
In eerste instantie zal het algoritme enkel beslissen over dossiers bij de autoverzekeringen. Zodra dat vlot loopt, hoopt KBC de AI ook op andere schadeclaims te zetten. Dat zal tot veranderingen in het personeelsbestand leiden, geeft het bedrijf toe. “‘Op termijn kan dat een impact hebben op het aantal medewerkers”, zegt Verstraete tegenover De Tijd. “Maar het is absoluut niet de intentie om mensen te ontslaan. Onze werknemers zullen wel polyvalenter moeten worden.”