Een op de drie kleine bedrijven getroffen door datalekken
Er is de laatste jaren veel te doen geweest over datalekken. Van bekende Hollywood-sterren tot presidentskandidaten, vrijwel overal is er wel een keer iets te doen geweest rondom een datalek. Zo ook bij bedrijven. Wat te denken van de aanval op iCloud van Apple bijvoorbeeld. Datalekken van kleine bedrijven blijven vaak onder de radar, maar bevatten alsnog vaak gevoelige data van mensen.
Datalekken kleine bedrijven
Uit het nieuwe rapport van online cyberbeveiligingsbedrijf Kaspersky blijkt dat ongeveer 36 procent van kleine bedrijven getroffen is door datalekken. Dat is een toename van maar liefst 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Spreken we over kleine bedrijven, dan gaat het over organisaties met niet meer dan 50 medewerkers. De genomen maatregelen om cybermisdaden te voorkomen, lijken lang niet altijd toereikend te zijn.
Grote organisaties halen vaak de krant wanneer er datalekken naar buiten komen, maar bij kleine organisaties kan er ook bijzonder vertrouwelijke informatie naar buiten sijpelen. In tegenstelling tot grote bedrijven halen kleine bedrijven vaak niet de voorpagina van een site of krant, omdat er simpelweg ‘niet genoeg’ mensen zijn getroffen. Cyberbeveiligingsincidenten blijven bij kleine organisaties veelal onder de pet.
Dankzij de nieuwe wetgeving rondom privacygevoelige informatie online kan gelekte data verstrekkende gevolgen hebben voor de financiën van een bedrijf. De financiële sancties die gepaard gaan met datalekken zijn namelijk niet mals. Verder valt op dat bij 33 procent van de bedrijven geen centraal cyberbeveiligingsbeleid is.
Consumentenproducten gebruikt door bedrijven
Een op de vier bedrijven gebruikt zelfs consumentenproducten voor het beschermen van hun eigen digitale gegevens. Deze producten zijn volgens Kaspersky vaak verre van goed genoeg om bedrijfsdata te beveiligen. Datalekken van kleine bedrijven zijn in sommige instanties dan ook wel heel makkelijk te creëren door kwaadwillenden.
General Manager Kaspersky Noord-Europa Martijn van Lom had het volgende te zeggen over het gebruik van consumentenproducten door bedrijven: “Inmiddels biedt de markt meer dan voldoende geavanceerde beveiligingsproducten. Daarmee zijn grote investeringen niet langer nodig bijvoorbeeld voor de inhuur van allerlei experts. Het is een kwestie van kiezen voor het juiste beveiligingsproduct.”