Het koude winterweer heeft veel effect op de autonomie van de batterij van een elektrische wagen. Maar waarom is dat nu zo?

De herfst komt ten einde en koning winter staat voor de deur. De echte koude dagen moeten nog komen en hopelijk krijgen we dit jaar een mooi laagje sneeuw te zien. De winter is een leuke en gezellige periode maar vraagt wel wat meer aandacht voor je wagen. Vooral voor elektrische wagens is de winterperiode niet altijd even goed.

Koning Winter vs. elektrische wagen

Het voorbije jaar zijn er weer heel wat nieuwe elektrische wagens op de markt verschenen. De actieradius van elektrische wagens wordt daarmee ook steeds beter. Tesla’s Model S behaalt vandaag op papier al meer dan 600 kilometer en zorgt in de praktijk toch voor meer dan 500 kilometer autonomie. Maar die autonomie behaal je niet zomaar. Op voorwaarde dat het weer en de weg goed meezitten behaal je in het beste geval de theoretische actieradius. De meest gunstige weersomstandigheden zijn een temperatuur van 20 graden en liefst windstil.

Maar het voornaamste is de temperatuur. En laat dat nu net hetgeen zijn waar een batterij niet goed tegen kan: lage temperaturen. Bij een lagere temperatuur wordt lucht zwaarder en heeft je wagen dus extra energie nodig om vooruit te geraken. Dat laatste geldt trouwens ook voor auto’s met een verbrandingsmotor.

elektrische wagen

De batterij

Dat koude weer heeft ook een effect op de batterij in je wagen. Lithium-ion-batterijen kunnen echt niet goed tegen dat koude weer. En door die kou kan de capaciteit van je accu tot 30% dalen. Een groot verschil dus voor wie met een elektrische wagen rijdt.

Een voorbeeld: als je een elektrische wagen hebt die bij zomerweer een actieradius van ongeveer 400 kilometer heeft kan het zijn dat je bij koud winterweer plots nog maar 280 kilometer kan afleggen. Best wel een verschil dus.

Dit voorbeeld moet ik wel even nuanceren; de afname van je autonomie verschilt van merk tot merk en natuurlijk van de functies die je gebruikt in de wagen. In de winter zal je al sneller verwarming en zetelverwarming inschakelen. Maar ter compensatie zet je in de zomer dan weer wat vaker je airco aan.

Heb je pech?

Dan ben je met een elektrische wagen een stuk beter af. Elektrische wagens zijn namelijk een pak minder gevoelig voor pech omdat er minder roterende onderdelen in de auto zitten. Dat maakt dat er dus minder gemakkelijk iets kapot kan gaan door het koude weer.

elektrische wagen
Zorg dat je voorbereid op skivakantie vertrekt.

Tips voor elektrisch rijden in de winter

Aan elk soort wagen zijn voor- en nadelen. Toch is een elektrische wagen zeker geen slechte keuze. Hierbij een aantal tips om je rijevaring met een elektrische wagen in de winter leuker te maken.

Tip 1: Zorg dat je laadkabel niet kan bevriezen, leg indien nodig een warmwaterkruik op de aansluiting.

Tip 2: Probeer je batterij voor te verwarmen, veel elektrische wagens bezitten deze functie tegenwoordig.

Tip 3: Neem je laadkabel altijd mee, je weet nooit hoe het veranderende winterweer je batterij stiekem leegslurpt.

Tip 4: Kies voor winterbanden. Een elektrische wagen heeft in veel gevallen een sterkere acceleratie waardoor je gemakkelijk slipt. Winterbanden geven meer grip en comfort.

Tip 5: Indien mogelijk, schakel alleen je zetelverwarming in. Op die manier kan je tot wel 25% van je accu besparen.