Deze 6 nieuwe wagens hebben hun lancering gemist in Genève
Normaal gezien zou het grote autosalon van Genève dit jaar doorgaan van 5 t.e.m. 15 maart 2020. Echter stak het ons inmiddels wel bekende coronavirus daar een stokje voor. Organisator Palexpo liet vorige week weten dat de Zwitserse overheid beslist heeft om evenementen met meer dan 1000 bezoekers niet meer te laten doorgaan tot en met 15 maart. De 2020 Geneva Motor Show kan daarmee van de kalender geschrapt worden.
Autosalon Genève
Voor veel bezoekers is dat zeker niet dramatisch. Maar voor heel wat autobouwers is dat wel een streep door de marketing- en PR-rekening. Naar goede gewoonte worden in Genève heel wat nieuwe wagens gelanceerd en maken autobouwers gebruik van de opportuniteit om ook hun visie op de toekomst te tonen aan de hand van conceptwagens zoals bijvoorbeeld de recente Polestar Precept en Renault Morphoz. Om het je gemakkelijker te maken stelden we een lijstje op van 5 wagens die hun lancering gemist hebben:
Polestar Precept
Na de officiële lancering van de Polestar 2 in België en ver daarbuiten denkt het Zweedse merk natuurlijk al aan de toekomst. Met de Polestar Precept wil het automerk zijn visie op de toekomst tonen. Zowel op vlak van design als specificaties en infotainment. In de Polestar 2 vinden we vandaag al een op Android-gebaseerd infotainmentsyteem, daar wil het merk nu op verder bouwen. Volgens Polestar is de Precept niet de zoveelste conceptwagen maar zal hij ook effectief tot leven komen.
Skoda Eniaq
De Volkswagen groep wil tegen 2025 meer dan een miljoen elektrische wagens verkocht hebben. Om die cijfers hard te maken investeert de Duitse autobouwer 11 miljard in de ontwikkeling van nieuwe modellen. De eerste elektrische Skoda kenden we al onder de naam ‘Citigo’. Een kleine auto die gelijk is aan de Up van Volkswagen. Nu lanceert het van oorsprong Tsjechische automerk zijn eerste elektrische SUV: de Skoda Enyaq. Net zoals bij de Kodiaq, Kamiq en Karoq moest het bedrijf opzoek naar een leuke naam waarbij een Q als laatste letter mogelijk was. En daarvoor nam het bedrijf Enya, wat staat voor ‘bron van het leven’.
Fiat 500-E
De Fiat 500-E bestaat al een tijdje in de Verenigde Staten. Daar werd hij – met verlies – verkocht omdat de Italiaanse autobouwer anders niet aan de vereiste uitstootnormen kon tippen. Fiat heeft zijn iconische 500 echter niet gewoon simpelweg omgezet naar een elektrische wagen. Integendeel, de 500-E is volledig gebouwd rondom een nieuwe elektrische aandrijflijn. Momenteel ziet hij er wel nog altijd uit als de reguliere 500 met een benzinemotor maar daar zal waarschijnlijk in de toekomst verandering in komen. Vermoedelijk wil Fiat niet te veel van het herkenbare design wegdoen.
Dacia Spring concept: betaalbaar met 200km autonomie
Dat het de week van de nieuwe elektrische wagens is konden we al verwachten. Maar dat ook Dacia deze week met een elektrisch model op de markt zou komen hadden we niet meteen verwacht. Het uiterlijk ziet er alvast veelbelovend uit en heeft veel weg van de bestaande Dacia Duster en City K-ZE. Volgens het dochtermerk van Renault zou de elektrische Spring een eerlijke en betaalbare wagen worden. Officiële prijzen zijn dus nog niet bekend.
Audi A3
Het hoeft niet altijd elektrisch te zijn. Dat bewijst de Duitse autobouwer Audi met de A3. Qua uiterlijk zou de nieuwe Audi A3 eruitzien als de rest van de modellen bij Audi. Praktisch gezien moet hij dan weer meer in lijn staan met de Volkswagen Golf.
DS 9
Ook Citroën/DS zet niet alles in op elektrisch. Om een vergrijzende doelgroep te blijven aanspreken wilde het in Genève de nieuwe DS 9 onthullen. Een moderne luxe reiswagen die ook beschikbaar zal zijn als plug-in hybride. Zoals je ziet is het uiterlijk van deze wagen redelijk saai en traditioneel. Maar die keuze zou gemaakt zijn met een doel.