Een onderzoeker uit Moskou lanceert een deepfaketool die gebruikers tijdens videogesprekken transformeert tot celebrities.

Advertentie

Ali Aliev, een IT-ingenieur uit Moskou, werkte het voorbije jaar hard aan een nieuwe deepfaketool voor videogesprekken. Vorige week zette hij een eerste werkbare versie online op GitHub. Avatarify, zoals de software werd gedoopt, transformeert deelnemers van een gesprek in real-time tot bekende personen. Dat maakte het digitale mediabedrijf The Daily Dot bekend. De technologie werkt zowel voor videogesprekken in Zoom, Skype als Slack.

Nog in kinderschoenen

In een demo op YouTube toont Aliev hoe hij de gelaatsbewegingen van beroemdheden kan nabootsen, van de fysicus Albert Einstein tot Tesla-oprichter Elon Musk. De deepfake-technologie van Avatarify maakt gebruik van artificiële intelligentie om bestaande foto’s of video’s te combineren met de beelden uit videogesprekken. Die twee worden dan over elkaar heen gezet. De software werkt voor Windows, macOS en Linux. Wel moeten gebruikers beschikken over een krachtige grafische kaart en basis computerkennis.

Op dit moment werkt Aliev nog volop aan de ontwikkeling van de tool. Bepaalde visuele aspecten zitten nog niet echt goed. Zo kunnen oog- en mondbewegingen niet helemaal juist worden gespiegeld op de avatar. Toch is de software een gigantische stap voorwaarts in de ontwikkeling van deepfakes. De meeste conventionele deepfake-programma’s werken immers nog niet in real-time.

Ethische vragen

Vandaag komen er steeds meer tools als Avatarify op de markt. Ook met de iOS-app Impressions kunnen gebruikers zichzelf bijvoorbeeld in een celibrity omtoveren. De deepfake-beweging roept natuurlijk ook ethische vragen op, zoals we in dit artikel al hebben aangekaart. Hoewel de huidige video’s en foto’s die gebruik maken van de technologie nog relatief onschuldig zijn, moeten we goed nadenken over de gevolgen ervan. Privacyproblemen en desinformatie zijn twee grote delen van het vraagstuk. Wat als deepfakes worden ingezet voor een politieke agenda? En ook zonder toestemming iemands beelden gebruiken is een vorm van privacyschending.

Socialmediabedrijven denken vandaag dan ook na over het gebruik van deepfakes op hun websites. Zo kondigde Facebook in januari al aan deepfakes te bannen van het platform. Een maand later meldde ook Twitter de strijd met de technologie aan te gaan.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here