Belgische B2B-sector loopt achter in e-commerce
Minder dan de helft van de Belgische B2B-bedrijven verlaten zich op e-commerce om hun producten aan de man te brengen. Daarmee hebben ze een kleine achterstand tegenover de meeste van de buurlanden. Dat stelt softwareleverancier Sana vast in een onderzoek dat 520 beslissers in e-commerce ondervroeg uit België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De Sana B2B e-commerce Monitor 2015 becijfert dat globaal zo’n 53 procent van de B2B-bedrijven een online kanaal hebben om hun services aan te bieden. De Belgische sector trekt dat gemiddelde naar beneden: in onze contreien maakt maar 46 procent van de bedrijven gebruik van e-commerce. Het is ook een klein maar significant verschil met de onderzochte landen die ons omringen: Nederland (52 procent), het Verenigd Koninkrijk (50 procent) en Duitsland (47 procent).
Verkeerd beeld
“Er is veel koudwatervrees bij B2B-bedrijven”, verklaart Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce. “Ook denken veel bedrijven dat hun business niet geschikt is voor e-commerce, terwijl dat in veel gevallen niet waar is.” Dat laatste is de voornaamste reden waarom B2B-bedrijven de overstap naar nieuwe online oplossingen niet overwegen. Vooral industriële spelers houden de boot af.
Het lijkt er niet op dat dat vlug zal veranderen, want 55 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun bedrijf geen plannen heeft om voor 2018 een e-commerce oplossing toe te voegen. Iets wat ze bij Sana betreuren. “In de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen ze dat ze zo efficiënt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen,” stelt Schipperus.