Mountain View, California, USA - March 29, 2018: Google sign on the building at Google's headquarters in Silicon Valley . Google is an American technology company in Internet-related services and products.

Na een dip in de advertentie-inkomsten in maart, ziet Google-topman Sundar Pichai weer tekenen van herstel.

‘Senator, we run ads.’ Wie herinnert zich niet Mark Zuckerbergs legendarische antwoord op de vraag hoe Facebook geld verdient als gebruikers niet betalen voor de dienst? Betalende advertenties zijn voor digitale platforms als Facebook de belangrijkste bron van inkomsten. En dat geldt ook voor Google. Alphabet, de holding boven de zoekrobot van Google, de videodienst YouTube en de cloudbusiness, haalt er 80 procent van zijn omzet uit.

Maar in crisistijden zijn advertentiebudgetten vaak het eerste dat wordt geschrapt. En dat merkt ook Google in de cijfers. In de eerste drie maanden van 2020 zag het bedrijf de omzet met 13 procent stijgen tot meer dan 41 miljard dollar. Door de coronacrisis vertraagde die groei. Eind maart toonden de zoekadvertenties bij Google een krimp van zowat 15 procent.

Impact blijft beperkt

Toch blijft de impact van corona op de techgigant beperkt, zo stelt topman Sundar Pichai in een conference call. In april bleef de toestand stabiel. En ook wordt Google Search nu gretig gebruikt voor online winkelen en informatie opzoeken, bijvoorbeeld over Covid-19. Het aantal personen dat gebruikmaakt van de zoekmachine blijft dus stijgen. ‘Mensen vertrouwen meer dan ooit op de diensten van Google’, voegt Pichai eraan toe.

Toch brengen meer gratis gebruikers nog geen inkomsten binnen. Daarvoor kijkt Google naar andere bedrijven. De techgigant rekent erop dat organisaties een deel van de reclamebudgetten die voorzien waren voor (sport)evenementen nu naar advertenties zullen doorsluizen. Pichai geeft daarbij aan dat het engagement van adverteerders robuust is, ‘ook al is Google niet immuun voor de impact van corona op de economie’.

Het voorzichtige optimisme van de topman leidt ook tot optimisme bij beleggers. Na een serieuze dip in de beurswaarde van moederbedrijf Alphabet eind maart, lijkt het beleggersvertrouwen terug aan te sterken. De voorbije week steeg de koers van het bedrijf met zo’n 17 procent.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here