Pexels: Europa wil elektrische wagen 20 procent goedkoper makenPexels: Europa wil elektrische wagen 20 procent goedkoper maken

De Europese Commissie wil de btw op elektrische wagens verlagen tot 0 procent. Daarmee zou elektrisch rijden in de meeste Europese landen zo’n 20 procent goedkoper worden. Maar wie betaalt die belastingvermindering?

De Europese autosector ziet zwarte sneeuw. Door de coronacrisis is de autoverkoop in Europa de laatste maanden gehalveerd. Om de sector te helpen heeft de Europese Commissie een plan uitgetekend om de autoverkoop te subsidiëren. Met een fikse btw-verlaging wil Europa de productie en verkoop van elektrische wagens stimuleren. Daarnaast moet er ook worden ingezet op investeringen in de laadinfrastructuur.

Het economisch herstelplan van Europa krijgt zo duidelijk een groen accent. ‘Als we de autosector massaal willen ondersteunen zijn het de jongeren die voor de factuur zullen opdraaien. Die subsidies moeten de wensen van de jeugd inzake de klimaatwijziging en gezonder leven dan ook respecteren’, zegt de Commissie in een document. Een btw-vrijstelling op elektrische auto’s voldoet aan die eisen. De maatregel zou elektrische wagens in de meeste EU-landen zo’n 20 procent goedkoper maken.

Het richtland van dit voorstel is Noorwegen, dat tegen 2025 geen enkele nieuwe diesel- of benzinewagen meer op de baan wil. Om die doelstelling te bereiken, creëerde de Noorse overheid een gunstig belastingkader voor elektrische wagens. De Noren hoeven bijvoorbeeld geen btw op hun elektrische auto te betalen en kunnen gratis parkeren. Zo vormt het aandeel van elektrische wagens in Noorwegen 49 procent van de nieuwe automarkt.

Financiering

Dat elektrisch rijden 20 procent goedkoper zal worden, klinkt natuurlijk goed. Maar wie gaat dat betalen? ‘Gratis bestaat niet’, zeggen politici wel eens. En ook in de ontwerptekst van het voorstel staat er niets over de financiering van dit project. Vorig jaar leverde de auto in België bijvoorbeeld 20 miljard euro aan fiscale inkomsten voor de overheid op. Btw-tarieven op nieuwe voertuigen waren goed voor 1,6 miljard. Nog eens 6,1 miljard van het totale bedrag was afkomstig van btw en accijnzen op brandstoffen.

Een snelle overstap naar een btw-vrijstelling op elektrische auto’s betekent dat de overheid op korte termijn heel wat belastinginkomsten zou kunnen mislopen. Afhankelijk van het aantal burgers dat overstapt naar elektrisch rijden, kan zo’n btw-vrijstelling de Belgische overheid enkele miljarden euro’s kosten.

Daarbij komt dat btw-tarieven ook een nationale bevoegdheid zijn. Dat betekent dat de Commissie hier niet rechtstreeks over kan beslissen en dat het voorstel een lange weg moet afleggen. Wel kan Europa lidstaten natuurlijk een duwtje in de juiste richting geven door financiële hulp te koppelen aan bepaalde maatregelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here