Op de podcast van de Amerikaanse techwebsite The Verge doet Stewart Butterfield van Slack straffe uitspraken over de concurrentie met Microsoft.

Slack is op korte tijd een onmisbare samenwerkingstool geworden voor veel bedrijven, ook op onze redactie. Het platform zag in 2009 het licht, werd immens populair in 2014 en zag het aantal gebruikers de voorbije maanden nog eens gigantisch toenemen door de coronacrisis. In The Vergecast bespreekt CEO Stewart Butterfield de strategie van het platform én de verhouding met hun grootste concurrent. ‘Microsoft heeft een ongezonde obsessie met ons kapot te maken’, vertrouwt hij de luisteraars van The Verge toe.

In het interview met hoofdredacteur Nilay Patel van The Verge benadrukt Butterfield de unieke identiteit van Slack. Teams, de zakelijke samenwerkingsapp van Microsoft, zou eerder vergelijkbaar zijn met videochattool Zoom. Toch wil Microsoft volgens hem een ander verhaal naar voren schuiven en schildert het softwarebedrijf Slack af als de grootste concurrent voor Teams. ‘Microsoft profiteert van het narratief dat Teams erg vergelijkbaar is met Slack. Ook al is Teams in wezen gewoon een dienst voor spraak- en videobellen.’

In een persmededeling van vorig jaar zou Microsoft de concurrentie met Slack nog explicieter hebben gemaakt. De mededeling toont een grafiek waarin het aantal Slack-gebruikers werd afgezet tegen het aantal gebruikers in Teams. Butterfield hekelt die manier waarop Microsoft zijn bedrijf aanpakt. ‘Geen enkel softwarebedrijf heeft zoiets ooit gedaan,’ zegt Butterfield. ‘Misschien zou Oracle het uiteindelijk wel doen… Maat letterlijk: niemand anders zou dat ooit doen. Microsoft heeft dat nooit eerder gedaan.’

Deze grafiek toont het aantal gebruikers in Microsoft Teams en Slack

Slack als bedreiging

Volgens Butterfield vormt Slack dan ook een reële bedreiging voor Microsoft Office. De crux hier is de centrale rol die e-mail vandaag nog speelt in veel organisaties. Ons gebruik van e-mail voor interne communicatie zou in de toekomst wel eens ingrijpend kunnen veranderen. ‘In een ander universum waar Slack ongelofelijk populair is en 98 procent van de kenniswerkers Slack gebruiken, wordt het relatieve belang van e-mail kleiner.’ Hoe kan Microsoft dan nog een verschil maken met Office, vraagt Butterfield zich af.

Waarom zouden bedrijven veel geld neertellen voor het hele Office-pakket als ze maar een paar applicaties gebruiken? Zo gaat Butterfield verder. ‘Als e-mail van relatief belang afneemt, zijn er misschien veel klanten die zeggen: ‘Oké, we gebruiken G Suite voor de belangrijkste zaken en we kopen gewoon een paar licenties voor Excel voor de mensen die het nodig hebben.’,’ zo gaat Butterfield verder. En op dat moment kan Slack de go-to optie zijn voor interne communicatie. Dat is volgens hem een bedreiging voor Teams, dat standaard in het Office-pakket zit.

Of we de volgende jaren effectief meer zullen chatten dan e-mailen, valt nog af te wachten. Het Office-imperium lijkt vandaag in ieder geval nog een standaardtool voor veel bedrijven. Maar in de digitale wereld kan alles snel veranderen. Gebruikerservaring is vandaag ongelofelijk belangrijk en mensen twijfelen er niet aan om over te stappen op andere platformen die eenvoudiger en sneller werken. ‘Uber your business before it gets Kodak-ed,’ zo luidt dat in moderne marketingtaal.

Benieuwd naar het volledige interview met Slack-CEO Stewart Butterfield? Beluister de podcast hier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here