Met een vernieuwde website wil Helpper mensen meer controle geven over hun hulpvraag. De registratie op de site wordt eenvoudiger en gratis.

Bijna 8 op de 10 Belgen vindt het lastig om om aan te kloppen bij externe organisaties of platformen die hulp aanbieden. Dat blijkt uit een bevraging van iVox. Het vernieuwde platform van Helpper wil daarin verandering brengen. Met een laapdrempelige site biedt het hulpzoekenden en helpers een collectieve online ruimte om elkaar te vinden.

Het digitale platform Helpper werd in 2017 opgericht door François Gerard en is intussen in heel Vlaanderen en in Brussel actief. Helpper speelt op een heel laagdrempelige manier in op de nood aan allerlei vormen van niet-medische hulp en ondersteuning. Het platform brengt mensen die nood hebben aan thuishulp in contact met ‘helppers’. De helppers begeleiden hen met bijvoorbeeld kleine klusjes en dagdagelijkse taken in huis over boodschappen tot vervoer.

‘Wie ergens aanklopt met een hulpvraag, wordt meteen ook in de rol van vragende partij geduwd en zo ook gestigmatiseerd. We willen weg uit dat stereotiepe denkschema,’ geeft François Gerard aan. ‘Als we mensen de kans bieden om zelf tijdig en proactief naar een oplossing te zoeken, krijgen ze automatisch ook meer controle over hun hulpvraag. Hierdoor wordt de drempel om hulp te vragen dan ook gevoelig verlaagd.’

Digitale kaart

Om het platform gebruiksvriendelijker en toegankelijker te maken, luisterde Helpper de voorbije maanden aandachtig naar duizenden geregistreerde gebruikers. Dankzij de vereenvoudigde én gratis registratieprocedure kunnen helppies voortaan in enkele minuten tijd een profiel aanmaken. Nadat ze aangevinkt hebben voor welke taken ze precies hulp zoeken, kunnen ze aan de slag met een nieuwe digitale kaart. Die geeft hen in één oogopslag een lijst van alle mensen in de buurt die hen bij een specifieke taak kunnen ondersteunen.

Ook de helppers krijgen een overzicht van alle mensen in de omgeving met hulpvragen die aansluiten bij hun profiel. Via het Helpper-platform kunnen beide groepen dan in enkele muisklikken in contact komen met elkaar en een gesprek aangaan.

Het nieuwe platform zet sterk in op gebruiksvriendelijkheid, en dat is dus geen overbodige luxe. De snel toenemende vergrijzing zal de uitdagingen op vlak van laagdrempelige thuishulp immers alleen maar groter maken. ‘Aanvullende deelinitiatieven als Helpper zullen post-corona enkel nog relevanter worden,’ stelt François Gerard. ‘Op basis van de allernieuwste technologie biedt ons platform een creatieve en mensgerichte oplossing, die de overheid bovendien geen eurocent extra kost.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here