Smart phone home screen with weather icon on focus. Installed mobile applications listed on the screen.

Het onderzoeksbureau Sensor Tower berekende dat we in de eerste jaarhelft van 2020 50 miljard dollar uitgaven aan mobiele apps.

De Google Play Store en Apple App Store hebben de eerste zes maanden van dit jaar 50 miljard dollar omzet gedraaid. Dat schrijft het onderzoeksbureau Sensor Tower in een nieuw rapport. Daarmee groeit de app-economie 20 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, in tegenstelling tot vele andere sectoren. ‘De applicatie-winkels van Apple en Google maakten twaalf jaar geleden hun debuut,’ benadrukt Sensor Tower. ‘Toch kan de sector zich nog altijd in een blijvende groei verheugen.’

Top 10 apps

Ook dit jaar staat Tinder hoog op de populariteitslijstjes. Als we de inkomsten van verschillende applicaties via de app-bibliotheken vergelijken, scoort Tinder bijzonder hoog. Op de App Store haalde de app de derde plaats binnen, en op Google Play de tweede. Daarmee is Tinder ook tijdens de coronapandemie de meest winstgevende app van het moment. Eerder onderzoek toonde aan dat mensen tijdens de lockdown meer tijd op het medium doorbrachten.

De tweede en derde plaats gaan naar YouTube en TikTok. Daarmee steekt het platform andere socialemedia-apps als Facebook voorbij als app met de meeste inkomsten. Sinds 2018 schoot het aantal gebruikers van de app sterk omhoog. In de eerste jaarhelft van 2020 installeerden zo’n 626 miljoen de app. Hieronder vind je een overzicht van de 10 meest winstgevende apps voor de eerste helft van 2020.

De coronapandemie lijkt de groei van bepaalde apps nog te versnellen, stelt Sensor Tower. In totaal hebben we in de eerste zes maanden van dit jaar 71,5 miljard applicaties geïnstalleerd. Als we kijken naar het aantal installaties per app, krijgen we een heel andere top 10. In zowel de App Store als Google Play werd TikTok door downloads gerangschikt als de beste niet-game-app. WhatsApp en Zoom volgden respectievelijk op nummer 2 en 3, terwijl Facebook en Instagram de top vijf afrondden als respectievelijk nummer 4 en nummer 5.

De machtsverhoudingen tussen de App Store en Google Play bleven ook gehandhaafd. De App Store genereerde meer dan 65 procent van alle omzet. Anderzijds was Google Play verantwoordelijk voor 74 procent van alle installaties.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here