Global 500: Apple meest waardevolle merk, TikTok beste nieuwkomer
Brand Finance, een marketingbedrijf uit Londen, heeft zijn jaarlijkse Global 500-lijst gepubliceerd. In het rapport maakt Brand Finance een schatting van de financiële waarde van de 500 grootste merken ter wereld. Merkwaarde is niet te verwarren met beurswaarde of marktkapitalisatiewaarde, een parameter die de financiële waarde van een bedrijf in zijn geheel uitdrukt, al bestaat er zeker wel een correlatie tussen beide getallen. De techgiganten domineren de Global 500 al enkele jaren en ook voor 2022 prijkt Apple bovenaan als meest waardevolle merk, gevolgd door Amazon en Google.
Global 500: 3 opvallende conclusies
Apple is op recordjacht
Apple wist met een merkwaarde van 355,1 miljard dollar (314,9 miljard euro) de hoogste merkwaarde ooit genoteerd neer te zetten. Een record dat de hoge vlucht die Apple aan het nemen is in 2022 nog maar eens in de verf zet. Begin januari brak Apple ook al het beursrecord toen de totale waarde van het bedrijf even voorbij de grens van 3 biljoen dollar ging. Hoewel de iPhone nog steeds het bestverkopende product is van Apple, verklaart Brand Finance het succes van het Apple-merk vooral aan het feit dat andere productcategorieën en diensten van Apple meer aandacht kregen in 2021, zoals de iPad en Apple TV. Ook zou Apple’s focus op privacy in iOS een positieve impact hebben op het vertrouwen dat Apple geniet van consumenten.
Na Apple zag ook Amazon haar merkwaarde voor het eerst boven de 300 miljard dollar uitkomen. Google mag met een merkwaarde van 263,4 miljard ook mee op het podium, te danken aan het herstellen van de digitale advertentiemarkt in 2021.
Entree door de grote poort voor TikTok
De social media-app TikTok, eigendom van het Chinese ByteDance, komt dit jaar voor het eerst de Global 500 binnen. Dat doet het wel meteen op de achttiende plaats. 2021 was wederom een succesjaar voor TikTok. De applicatie telt nu meer dan 1 miljard actieve gebruikers en was de meest gedownloade applicatie van het jaar in zowel de Google Play Store als de Apple App Store. Als één van de hoofdsponsors van het Europees voetbalkampioenschap wist TikTok haar naamsbekendheid ook buiten haar voornaamste doelgroep te vergroten.
De merkwaarde steeg daardoor op slechts een jaar tijd van 18 miljard dollar naar 59 miljard dollar. Meer dan een verdrievoudiging dus. Waar ligt het plafond voor TikTok?
Techbedrijven alomtegenwoordig bij Global 500
Een constante in de Global 500 is de hoge notering en sterke groei van de techmerken. Microsoft en Samsung vallen ook maar net buiten de top drie. Ondanks een moeilijk jaar weet Huawei verrassend haar plek in de top tien meest waardevolle merken te verdedigen door zich meer te focussen op haar thuismarkt China.
Een andere opvallende is dat chipfabrikanten het zeer goed doen. Zo behoren AMD en Nvidia bij de sterkste stijgers dit jaar. Bedrijven actief in de video- en muziekstreamingindustrie deden het ook zeer goed, wat onder andere Disney, Netflix, YouTube en Spotify een mooi plekje in de Global 500 opleverde. Het volledige rapport kan je via deze link (tegen betaling) downloaden.