Netflix
Beeld: Venti Views / Unsplash

Het advertentie-abonnement van Netflix zou toch goedkoper worden? Het verschil met de reguliere abonnementen lijkt met een tarief tussen de 7 en 9 dollar echter kleiner dan verwacht.

Netflix kondigde in juni aan te komen met een advertentie-abonnement tegen een lagere prijs. Over de prijs maakte de streamingsdienst toentertijd nog geen details bekend. Volgens Bloomberg zou het verschil met de standaard abonnementen echter vrij klein zijn, meldde de publicatie het voorbije weekend. Klanten betalen tussen de 7 en 9 dollar voor het goedkopere abonnement. Tenminste, dat zijn de prijzen die voor de Verenigde Staten zijn uitgelekt.

Advertenties op Netflix

De aankondiging van het advertentie-abonnement volgt in een voor Netflix zware tijd. De dienst zag het voorbije kwartaal bijna één miljoen abonnees vertrekken. Een goedkoper abonnement moet de dienst bereikbaar maken voor een bredere doelgroep; dit moet de daling terug omzetten naar een stijgend aantal abonnees. Met de gelekte Amerikaanse prijzen is het echter maar de vraag of we de voorziene groei werkelijk in de kwartaalcijfers gaan terugzien. Het goedkoopste abonnement zonder advertenties kost in de VS namelijk 9,99 dollar, nauwelijks duurder dan de prijs die Netflix mogelijk voor het advertentie-abonnement wil rekenen.

Althans, dat is het geval als Netflix de prijzen van zijn reguliere abonnementen niet aanpast. Disney+ introduceerde recent eveneens een advertentiemodel en besloot daarbij de prijzen van zijn reguliere abonnementen aan te passen. Het advertentie-abonnement kwam daardoor qua prijs gelijk te liggen aan het reguliere abonnement tegen oude tarieven en is daarmee de facto het nieuwe Disney+-instaptarief. Of Netflix eenzelfde strategie volgt, is nog niet bekend.

Voorlopig is het ook koffiedik kijken voor de Europese tarieven van dit advertentie-abonnement. De tarieven van Netflix in België liggen momenteel tussen de 7,99 en 15,99 euro. Mocht Netflix dezelfde tarieven aanhouden als in de VS, dan betekent dit dat het goedkoopste abonnement mogelijk flink duurder wordt. Gezien de tarieven in de Benelux op dit moment lager liggen dan in de VS, ligt dat echter niet in de lijn der verwachting, en verwachten we eerder dat het advertentietarief rond de 5 tot 7 euro uitkomt.

Onbekende details

Het streamingsplatform houdt zijn kaken dus stijf op elkaar, en laat geen nieuwe details los. Wel lekte er meermaals details uit over het nieuwe abonnement. Zo werd recent nog bekend dat de mogelijkheid om films en series te downloaden, niet aanwezig is bij het advertentie-abonnement. Verder is er minder content beschikbaar door beperkingen van licentiedeals. De streaminggigant zou tot slot niet bij alle films en series reclames mogen laten zien, wederom vanwege beperkingen in bestaande licentiedeals. Content gericht op kinderen zou hierdoor volledig worden vrijgesteld van advertenties.