Twitter

Apple keert terug als klant bij Twitter. Daarmee is het de eerste grote adverteerder die terugkeert. Amazon zou binnenkort ook weer op Twitter willen adverteren.


Musk claimde op 28 november dat Apple volledig was gestopt met adverteren op Twitter. Het merk volgde daarmee de richting van grote namen in de advertentiebranche die het platform verlieten. Er lijkt echter een wijziging in die koers te hebben plaatsgevonden. “Chief Twit” kondigde zaterdagavond via een Spaces-livestream aan dat Apple weer adverteert op Twitter. Het zou gaan om een volledige terugkeer van Apple in het advertentieprogramma. Elon Musk deelde geen details die deze claim ondersteunen.

Banden met Apple aangehaald

Wel is duidelijk dat Musk de banden met Apple recent heeft aangehaald. Op 30 november bracht de eigenaar van Twitter een bezoek aan de Apple-campus in Cupertino voor een gesprek met Tim Cook. Volgens de Twitter-topman deelde Cook onder andere mee dat Apple ‘nooit van plan was Twitter te verwijderen uit de App Store’. Eerder in de week beschuldigde Musk Apple er nog van mensen het vrije woord te willen ontnemen, iets dat uiteindelijk dus onjuist blijkt te zijn.

Tegelijk zal het zeker niet enkel Musks gesprek zijn dat heeft geleid tot de terugkeer. Apples vertrek van Twitter was volgens The New York Times namelijk “van tijdelijke aard” na een beschieting in de Amerikaanse stad Colorado Springs op 19 november. Adverteerders lassen op zulke momenten een advertentiestop in om niet in verband te worden getrokken met de gebeurtenissen.


Intussen lijkt Twitter meer advertentiesuccessen te boeken. Amazon keert volgens Platformer ook terug op het advertentieplatform en wil ongeveer 100 miljoen dollar per jaar spenderen. Wel stelt de webwinkelgigant enkele extra eisen aan de beveiliging van het advertentieplatform voordat de deal doorgang vindt.

Veel lagere advertentie-inkomsten

Musk mag dan wel successen boeken bij het terughalen van adverteerders, dat lost niet direct de gaten in het budget op. De werkelijke ‘advertentie-inkomsten’ van Twitter lagen tijdens de eerste week van het WK in Qatar bijvoorbeeld op slechts 20 procent van de verwachte omzet. Tegelijk is wel de vraag of dat volledig te wijten valt aan de situatie bij Twitter, of dat bedrijven bovenal ook voorzichtiger zijn met adverteren tijdens dit wereldkampioenschap.