Telenet

Telenet zegt een ongelukkige fout te hebben gemaakt met een pop-up over gepersonaliseerde reclame. De optie is volgens de provider namelijk niet verplicht.


Personalisatie is het gouden woord in de advertentiebranche en Telenet voert daar zelf ook testen mee uit. De operator vraagt sinds enige tijd aan klanten of zij de gepersonaliseerde advertenties in willen schakelen; dat moet geen verplichting zijn maar een keuze die bij de klant ligt. Soms lijkt dat echter anders uit te pakken, dat bewijzen een tweetal tweets met bijgevoegde afbeeldingen. Uit de afbeelding blijkt dat klanten dit type reclame verplicht moesten aanzetten om het programma te kijken.

Telenet: “Ongelukkige fout in pop-up”

Opvallend is verder dat de pop-up doorverwijst naar instellingen die niet bestaan in de Apple TV-app, zo stelt IT-specialist Patrick Debois. Hij is een van de gebruikers die het probleem via Twitter gemeld heeft. Debois kaart ook aan dat hij juist betaalt om “zonder reclame te kunnen kijken”. Er wordt nu dus alsnog aan betalende klanten gevraagd om advertenties te accepteren.

Telenet stelt in een reactie tegenover Data News dat het om een ‘ongelukkige fout’ gaat. Volgens de provider kregen sommige klanten na een update van de Telenet TV-app de “onjuiste tekst” in beeld. Klanten hoeven zich geen zorgen te maken over de reclame-instellingen; die zijn niet door de app aangepast, meldt de operator. Degenen die hun instellingen zelf hebben aangepast via hun Mijn Telenet-account kunnen hem nog terugzetten naar de originele keuze: het is immers geen vereiste om gepersonaliseerde reclames in te schakelen.


Momenteel is het enkel mogelijk om gepersonaliseerde reclame via de TV Box of Mijn Telenet in of uit te schakelen. Op termijn komt daar volgens de telecomprovider verandering in en kan men de instelling ook aanpassen via de Telenet-app.