Nieuws

YouTube past omstreden beleid rond vulgair taalgebruik aan

YouTube
© YouTube/Google
YouTube heeft zijn regels met betrekking tot vulgair taalgebruik in video's verder aangescherpt. Met de nieuwe regels verliezen creators sneller advertentiemogelijkheden op hun video's.

YouTube voerde het nieuwe taalgebruik-beleid in november verleden jaar in. Het beleid houdt in dat creators in de eerste 15 seconden van een video niet mogen schelden. Tenminste: het mag wel, maar met de uitkomst dat creators mogelijk advertentie-inkomsten verliezen. YouTube zou zelfs oude video’s van creators controleren op het nieuwe beleid. Creators melden dan ook dat zij steeds vaker meldingen krijgen voor oude video’s die advertentiemogelijkheden verliezen – video’s die gecreëerd zijn toen dit beleid nog niet bestond.

Wat creators echter het meest lijkt te storen aan de beleidswijziging is de stilte vanuit YouTube. Het platform zou nauwelijks hebben gecommuniceerd over de beleidswijziging; voor sommigen zou zelfs gelden dat zij pas op de hoogte zijn gesteld nadat ze actief navraag deden bij het platform. Creators hekelen bovendien de toepassing van het beleid, waarbij ze vooral klagen over de ‘wispelturigheid’ van het platform. Er zou niet één rechte lijn worden getrokken voor alle oude en nieuwe video’s.

Bovendien hanteert YouTube twee gradaties in de ontzegging van advertentiemogelijkheden. Als er in de eerste 8 seconden wordt gescholden, verliest een creator sowieso alle inkomsten. Tussen de 8 en 15 seconden kunnen creators ‘een deel van of alle advertentie-inkomsten’ verliezen. Dit lijkt per geval te worden bepaald maar welke criteria daarvoor worden gebruikt, blijft onduidelijk. Soms lijkt YouTube ook vulgair taalgebruik na die 15 seconden mee te wegen voor advertentie-inkomsten op het begin van een video. Daarmee lijkt het zijn eigen beleid buitenspel te zetten.

YouTube: aanpassingen onderweg

YouTube-moederbedrijf Google geeft intussen gehoor aan de reacties van creators. “De afgelopen weken ontvingen we van veel creators reacties op het nieuwe beleid”, zegt YouTube-woordvoerder Michael Aciman tegenover The Verge. “We zijn bezig met het doorvoeren van enkele aanpassingen aan dit beleid om hun zorgen weg te nemen”, aldus Aciman. Vooralsnog is ongeweten wat YouTube van plan is aan te passen aan zijn beleid rondom vulgair taalgebruik.

Het lijkt er niet op dat YouTube van plan is het schelden binnen de eerste 15 seconden weer toe te staan. Die wijziging werd doorgevoerd op basis van feedback van adverteerders die hun advertenties liever niet tonen bij creators die scheldwoorden gebruiken. Dit zou mogelijk een negatieve impact op hun merkimago kunnen hebben. Overigens blijft schelden in video’s van komieken en zangers – onafhankelijk van het moment in de video – wel toegestaan zonder dat zij advertentie-inkomsten moeten riskeren.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business