E-commerce goed voor 14 procent van alle bestedingen

De Belgische consumenten hebben in het eerste kwartaal ruim 20 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van 2,1 miljard euro. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 14% van alle bestedingen in België.

Belgische consumenten hebben in het eerste kwartaal ruim 20 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van 2,1 miljard euro. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 14 procent van alle bestedingen in België in het eerste kwartaal van 2015.

6,8 miljoen Belgen

Dit blijkt uit cijfers van de eerste BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK. Met deze sterke cijfers van het eerste kwartaal is de Belgische e-commerce goed op weg om in 2015 de kaap van € 7 miljard te halen en zullen mogelijks zo’n 80 miljoen aankopen via het internet gedaan worden. 

In het eerste kwartaal van 2015 kochten 6,8 miljoen Belgen minstens één product of dienst online. Dit betekent dat 74 procent van de Belgische populatie, ouder dan 15 jaar, een online koper is, met een gemiddeld besteed bedrag van 307 euro.

Vooral via pc en kredietkaart

Meer dan de helft van de online bestedingen gebeurde via laptop en ongeveer 1 op 3 maakte gebruik van een desktop voor de online aankoop. Slechts 7% van de online bestedingen werden in het eerste kwartaal via een tablet gedaan en net geen 3% via smartphone. "De Belgische consument is duidelijk online actief, maar blijft nog behoudsgezind omtrent aankopen via mobile devices”, stelt Inge Zeeuws, Research Director bij GfK, vast.
Kredietkaart is de populairste betaalwijze: bijna de helft (46%) van de online bestedingen werd op deze wijze betaald. Bancontact (23%) en online overschrijving (13%) vervolledigen de top 3.

belgi-businessdigital commercenederlandnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600