Nieuwe iPhones zullen in de toekomst één jaar langer op zich laten wachten

De lancering van geheel nieuwe iPhones wordt vanaf nu telkens met een jaar vertraagd, volgens Nikkea Asian Review. Dat wordt toegedicht aan een gebrek van radicale, technologische vooruitgang.

 
Sinds de start in 2007 kijken Apple-fanaten reikhalzend uit naar de voorstelling van elke nieuwe iPhone. Er zat telkens zo’n twee jaar tussen modellen, waarna het volgende, langverwachte toestel werd geïntroduceerd. Apple maakt nu bekend dat het die productcyclus vertraagt. In plaats van twee jaar, zal er voortaan drie jaar tussen serieuze upgrades zitten, meldt Nikkei Asian Review.

Geen revolutie

Normaal werd dit najaar een grootse iPhone-upgrade ingepland, naar analogie van het tweejaarlijkse model dat Apple tot nu toe aanhield. De veranderingen zullen zich echter beperken tot minimale aanpassingen. Zo wordt de kwaliteit van de camera en batterij bijvoorbeeld verbeterd, en zal de AUX-ingang worden verwijderd. Geen ingrijpende revoluties dus; wel kleine verbeteringen.

Trage technologie

De opschorting van de cyclus is vooral te wijten aan het feit dat er “weinig ruimte is voor verbetering”, volgens Nikkei. Technologische doorbraken volgen elkaar niet meer in een sneltempo op, zoals dat vroeger wel het geval was. In een tijdspanne van twee jaar is er daarom weinig verbetering door te voeren aan de bestaande modellen. De vertraging is gelijkaardig aan het tick-tock-principe dat het ritme van de vooruitgang in processors domineert: een ander tweejaarlijks model dat technologische vooruitgang in het verleden strikt volgde. Ook in dit model wordt een vertraging merkbaar van twee naar drie jaar.

In bedrijven

Apple is als bedrijfstoestel een geliefde optie, merken we uit cijfers die Smart Business dit voorjaar verzamelde. In de periode april-mei 2016 nam Smart Business twee online enquêtes af bij IT-verantwoordelijken en/of beslissingsnemers uit Belgische bedrijven en organisaties. Zo’n 16 procent van de ondervraagde bedrijven gaf aan dat er intern iPhones werden gebruikt, waarmee Apple op de nummer één staat. Bovendien waren de respondenten al bij al tevreden over het merk en werd Apple beloond met een gemiddeld waarderingscijfer van 7,8 op 10.

Applebusinessiphonewet van moore

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken