Facebook introduceert advertenties op basis van voorkeuren hele gezin

Facebook onthult nieuwe, mobiele advertentie-tools waarmee bedrijven zich niet alleen op individuen maar ook huishoudens kunnen richten.

Het is nog vroeg op het jaar, maar Facebook denkt al aan de feestdagen. ‘Terwijl mensen zich klaarmaken voor het strand, zijn marketeers al stilletjes bezig met hun laatste slag voor de feestdagen,’ zegt het blauwe medium in een persbericht.  Het sociale netwerk introduceert enkele tools die tijdens de eindejaarsfeesten hun vruchten moeten afwerpen.

Video-advertenties

Zo voorspelt Facebook dat mobiele video’s een grotere rol zullen spelen in het feestseizoen. Daarom voegt het videofunctionaliteit toe aan dynamische advertenties, de advertenties die automatisch aan bezoekers worden getoond die al eerder je website of app hebben bezocht. Normaal bestaan die advertenties uit een statische productfoto, maar met video wordt het mogelijk om beelden te integreren in de advertentie.

Daarnaast stelt Facebook ‘overlays’ voor. Met een overlay kan een dynamische advertentie worden voorzien van een extra sticker of aanduiding, bijvoorbeeld om de prijs of een korting in de schijnwerper te zetten. Opnieuw is de functie enkel op het mobiele platform te vinden. Logisch, aangezien Facebook voorspelt dat de smartphone voor de gebruiker zal fungeren als ’persoonlijke shopper’ en dat 24 uur op 24.

 

Facebook introduceert ‘overlays’ waarmee je de prijs of een korting in de verf zet.

Advertentie voor het huishouden

De grootste vernieuwing waar Facebook mee uitpakt draait echter om targeting. Meeste targeted advertenties gaan uit van de individuele voorkeuren: als je online zoekt naar kledij, is de kans groot dat je volgende Facebook-sessie doorspekt is met Zalando-advertenties. Sommige producten zijn eerder gericht op het gezin als een geheel, en ook daarvoor heeft het sociale medium iets nieuws.

Marketeers kunnen op Facebook ‘household audiences’ creëren. Zo’n doelgroep bestaat uit alle personen die onder één dak samenleven: ouders, kinderen, koppels of studiegenoten. De onderverdeling moet toelaten dat bedrijven kunnen analyseren hoe de bezoekers aankopen doen als een groep, en niet als individu. Dat is nuttig voor producten die bijvoorbeeld voor een gezinslid worden gekocht, zoals een cadeau, of artikelen die door de hele groep worden aangeschaft, zoals een reis. In dat geval kunnen advertenties worden getoond aan één bepaald lid van de groep of de hele groep tegelijkertijd. Stel dat je zoon de pagina van een speelgoedwinkel bezoekt, net voor Kerstmis, dan kunnen de ouders net daarover een advertentie te zien krijgen.

Privacy

De nieuwe functie bundelt daarvoor de kennis die Facebook van zijn gebruikers heeft, zoals relaties die de gebruikers zelf hebben ingegeven, of gedeelde check-ins. Op basis van die informatie probeert het af te leiden welke personen in hetzelfde huishouden leven. Bovendien krijgen marketeers toegang tot meer informatie over zowel het surfgedrag als het winkelgedrag van de huishoudens.

De nieuwe functie zet zo meteen privacy-gerelateerde vraagtekens bij de invasieve functie. Zoals Facebook het uitlegt, lijkt het alsof de advertenties die worden getoond aan het huishouden worden beïnvloed door het surfgedrag of profiel van één van de leden. Hoe graag heeft een tiener dat zijn profiel ook voor gerelateerde advertenties zorgt op de Facebook-accounts van zijn ouders? Facebook dekt zich gelukkig ook in met een optie om de functie uit te schakelen. Via de privacy-instellingen op het medium kunnen gebruikers ervoor kiezen om zich niet als ‘lid van een huishouden’ te profileren.

De nieuwe functies zijn onmiddellijk beschikbaar in de Verenigde Staten en gedurende het komende jaar uitgerold naar andere regio’s.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/167765/webwinkelier-krijgt-shopomgeving-facebook/

 


 

adadvertentiebusinessmarketingtargeted advertising

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken