Nieuws, slider

Hoe stoom je je content klaar voor mobiele bezoekers?

Mobiel is de nieuwe norm, en dus kan je maar beter ook je content aanpassen aan het kleine scherm. Met deze vier pointers zorg je ervoor dat je mobiele bezoekers zich thuisvoelen op je website.

Niet alleen surfen bezoekers steeds vaker via smartphone of tablet, ook Google schat je website hoger in als je pagina’s mobielvriendelijk zijn. Dat vergt enkele aanpassingen aan je website. Als webwinkelier kan je bijvoorbeeld wel je productpagina’s vereenvoudigen en mobiele betaalmethoden voorzien, maar hoe structureer je je contentpagina’s voor mobiele toestellen?

Los van een mobielvriendelijk webdesign zijn er enkele makkelijke, snelle aanpassingen die je kan aanbrengen in bestaande contentpagina’s. Hier kan je op letten.

1. Uitklapbare menu’s

Een uitklapbaar menu is de perfecte manier om je pagina’s te organiseren, en je mobiele bezoeker een kans te geven om snel te navigeren naar wat hij zoekt. Vaak wordt hier een hamburger-knop voor gebruikt, gekenmerkt door de inmiddels iconische drie streepjes. Niet alleen is het een goed idee om zo een uitgebreid menu te verbergen, maar bijvoorbeeld ook de inhoudsopgave van een lange contentpagina uit het zicht te houden.

2. HTML-hoofdingen

Structureer je tekst verder met hoofding-tags. Dat is niet alleen duidelijk voor je lezer, maar ook voor zoekmachines, die zo kunnen ontcijferen welke topics worden besproken op je pagina. Daarvoor gebruik je zes HTML-tags, H1 tot H6, waarbij H1 het grootst is. Het belangrijkst is om je algemene paginatitel aan te duiden met <H1>, en de alinea-titels te voorzien van een <H2>-tag. De overige tags kan je in een aflopende hiërarchie gebruiken, hoewel H4 tot H6 nauwelijks nog gebruikt worden.

3. Snel leesbaar

Mobiele bezoekers zijn mogelijk nog meer gefocust op snelheid. Zorg er daarom voor dat je content in één oogopslag overzichtelijk wordt. Gebruik bijvoorbeeld vetgedrukte tekst om punten te benadrukken, of voorzie een lijstje van opsommingstekens. Je kan bijvoorbeeld interessante, deelbare citaten ook doen opvallen met een fel tekstkleurtje, maar spring er spaarzaam mee om. Het laatste wat je wil is dat je opmaak de aandacht afleidt van je content.

4. Samenvatting

Tot slot kan je langere teksten ook uitrusten met een korte samenvatting. Zo’n TL;DR is ideaal om bezoeker de hoogtepunten voor te schotelen, en eventuele twijfelaars toch de volledige tekst te doen lezen, bijvoorbeeld omdat ze meer willen weten over een van je uitgelichte items.

Conclusie

Bovenstaande suggesties zijn niet zijn uitsluitend nuttig voor mobiel design, maar zijn wel des te belangrijker voor kleine schermen. Net zoals andere platformen, draait mobielvriendelijk design om gebruikerservaring. Maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om niet alleen in je webshop te browsen, maar ook te surfen doorheen je content, en je bent al goed op weg om jezelf een mobielvriendelijk imago aan te meten.

 

 

businesscontentmarketingmobielsmartphonewebdesign

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken