Amazon breidt zich uit naar Zweden
Amazon, het Amerikaanse online marktplatform, breidt zijn portfolio van online winkels uit naar Zweden. Dat meldt het vandaag in een persbericht op zijn Amazon Blog. Vanaf vandaag kunnen klanten in Zweden terecht op Amazon.se, waar ze toegang hebben tot een scala aan Europese en Zweedse handelaars en producten. Hiermee wordt het het 17e lokale portaal van Amazon.
Zweedse gebruikers kochten hiervoor al regelmatig op Amazon, al was het via een ander portaal. Veel landen in Europa, waaronder de Scandinavische, worden doorverwezen naar het online portaal van het meest dichtstbijzijnde lokale platform. Daar kunnen ze dan meestal in hun eigen taal terecht, al is het soms voor een beperkter aanbod van producten. In het geval van Zweden was dat Duitsland, maar met de komst van het Zweedse portaal zal dit voor de Scandinavische regio nu verschuiven.
Een buitenkansje?
“De opportuniteiten op Amazon zijn enorm. Amazon is ons belangrijkst exportkanaal geworden, en na enkele maanden werken met Amazon hadden we een positieve cashflow,” zo stelt Pierre Magnusson, hoofd van N!CK’S, een Zweedse leverancier van gezonde snacks. “N!CK’S blijft groeien en is een van de best verkopende merken binnen onze categorie geworden, en we blijven 50% jaar-na-jaar-groei zien in de Europese Amazon-winkels. We kunnen andere Zweedse bedrijven enkel aanraden om ook op Amazon te verkopen.”
De komst van het nieuwe portaal is waarschijnlijk geen domme zet van Amazon. Er is echter in Europa wel een stijgende waakzaamheid ten opzichte van de dominante posities van online giganten merkbaar. Zo heeft de Europese Commissie al onderzoeken naar de praktijken van de webshop gelanceerd. Ook in Amerika wordt er gesteld dat de online winkel een monopolie-positie heeft binnen zijn sector, en dat er misschien acties tegen moeten worden ondernomen. Of dit de online verkoop van kötbullar of påskmust zal minderen, is natuurlijk de vraag.