Nieuws

Meta schikt zich naar Franse reclamesector

Facebook-eigenaar Meta legde enkele aanpassingen voor aan zijn model voor de Franse reclamesector, die door regulatoren werden goedgekeurd.

Hiermee lijkt Meta zich schappelijker en toegankelijker op te willen stellen naar de wetgeving van landen waar het actief is, of toch op zijn minst in Frankrijk. Dat meldt de Autorité de la Concurrence, de Franse regulator, in een persbericht. Ze stellen dat Meta zich ertoe verbindt om lopende praktijken die mogelijk problemen kunnen veroorzaken in de Franse markt van online advertenties stop te zullen zetten.

Na een klacht in 2019 van het Franse online advertentiebedrijf Criteo startte de Franse waakhond een onderzoek. Ze raakten bezorgd over enkele van de lopende praktijken van het bedrijf. Zo zouden verschillende bedrijven andere behandelingen krijgen van Facebook op basis van onduidelijke afspraken. Daarnaast zouden de sales-teams van Meta praktijken hebben toegepast waarbij klanten werden ontmoedigd om bij concurrent Criteo te gaan. Daarnaast zou Criteo ook op een niet-transparante manier toegang tot een advertentie-API zijn ontnomen.

Toegevingen

Na de opmerkingen van de regulator intern te hebben bekeken, diende het moederbedrijf van Facebook vorig jaar in juni enkele voorstellen in. Hiermee willen ze toch aan de regels van de Franse markt voldoen. Zo zou het bijvoorbeeld duidelijkere voorwaarden koppelen aan de toegang tot zijn diensten. Ook zouden de sales-teams bijkomende trainingen krijgen en zou Meta een nieuwe API maken voor advertentieverleners.

Deze werden door de Autorité zorgvuldig onderzocht en aan een marktstudie onderworpen om hun levensvatbaarheid te testen. Vandaag lijkt deze met de opgeworpen maatregelen akkoord te gaan. De aanpassingen zouden van toepassingen zijn voor advertenties van alle producten van Meta in Frankrijk. Daartoe behoren dus Facebook en Instagram.

“Het is de eerste keer dat Meta beloftes maakt aan een mededingingsautoriteit (in de advertentiesector”, aldus Henri Piffaut, vice-voorzitter van de Franse Autorité de la Concurrence. “Je kan een ecosysteem ontwikkelen, maar het zou concurrenten niet mogen uitsluiten.”

businessfrankrijkmeta

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken