Dashlane beperkt functies gratis abonnement
Dashlane kondigt het nieuws aan in een blogpost én e-mail gericht aan klanten. In die e-mail wordt de situatie van klanten uitgelegd. In een e-mail die de redactie kon inzien kwam een situatie aan het licht waarin een Free-abonnee 70 wachtwoorden had opgeslagen. Vanaf 7 november overschrijdt de gebruiker daarmee de limiet van 25 wachtwoorden. Echter: de wachtwoorddienst meldt dat de klant na 7 november toegang houdt tot alle wachtwoorden. Om nieuwe wachtwoorden toe te kunnen voegen, moet wel een Premium-abonnement worden afgesloten.
Daarmee lijkt de impact van de gewijzigde voorwaarden het grootst voor nieuwe Free-abonnees. Zij kunnen weldra nog maar 25 wachtwoorden opslaan. Dat Dashlane nu zo’n limiet oplegt, is op z’n minst opvallend te noemen. Eén jaar geleden besloot de dienst het gratis abonnement nog ‘uit te breiden’ met onbeperkte opslag voor wachtwoorden. Daarvoor lag de limiet voor Free op 50 wachtwoorden.
Ondersteuning verdwijnt
Ook wijzigt Dashlane de ondersteuningsmogelijkheden voor het Free-abonnement. Op 7 december verdwijnt voor dit abonnement de optie voor ondersteuning via chat en e-mail. Klanten die een e-mail sturen, worden nadien dus niet geholpen met persoonlijke kwesties. Wel blijft Dashlane het Helpcentrum beschikbaar stellen voor niet-betalende klanten.
Waarom Dashlane deze beperkingen oplegt voor het Free-abonnement, is niet bekend. In de e-mail aan klanten meldt het: “De afgelopen jaren hebben we Dashlane getransformeerd om beter af te stemmen op de behoeftes van de mensen en organisaties die op ons vertrouwen om hun digitale leven veilig te houden. Als onderdeel hiervan brengen we vanaf november wijzigingen aan in Dashlane Free.”
Passkeys en veilig delen
Dashlane verzekert gebruikers van het Free-abonnement dat andere functies wel behouden blijven. “U hebt nog steeds toegang tot belangrijke voordelen, zoals veilig delen en nieuwe functies zoals het beheer van passkeys”, aldus de wachtwoordmanager.