TikTok-moederbedrijf krijgt gamingtak niet van de grond en herstructureert
Games kunnen flink wat geld opbrengen, maar kosten ook heel wat geld om te ontwikkelen. Daar kwamen ze de afgelopen jaren achter bij ByteDance. Het bedrijf achter TikTok wil namelijk al sinds 2021 games uitbrengen. Op die manier moest het bedrijf concurrentie kunnen voeren met het Chinese Tencent, de grootste spellenuitgever ter wereld. Twee jaar na datum lijkt dat nog steeds niet gelukt te zijn, waardoor ByteDance de gamingtak, Nuverse, herstructureert.
In 2021 moest gaming nog een van de zes belangrijke activiteiten van het bedrijf worden. Twee jaar later blijft er van die ambitie niet erg veel over. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat ByteDance de verschillende bedrijfstakken regelmatig onder de loep neemt. Nadat de bedrijfsleiding de cijfers voor de gamingtak zag, werd besloten om Nuverse te herstructureren.
Die herstructureringen worden sinds maandag doorgevoerd. Heel wat Nuverse-werknemers weten momenteel niet of ze hun job zullen kunnen houden. Het is dan ook niet duidelijk hoeveel jobs er bij de herstructurering precies sneuvelen. Nuverse telt, sinds de overname door ByteDance in 2021, ongeveer 3.000 werknemers.
Wat de plannen voor het gamingbedrijf in de toekomst zijn? Daarover is nog discussie mogelijk. Reuters meent dat het bedrijf zich volledig van de mainstream gamingmarkt terugtrekt en dus geen nieuwe games meer zal ontwikkelen. ByteDance zelf doet echter uitschijnen dat Nuverse niet helemaal op de schop gaat, maar dat delen van het team behouden zouden blijven.
Hoe dan ook: twee jaar nadat ByteDance zich op games richtte boekt het bedrijf niet meteen vordering. Een succes zoals dat van TikTok blijft uit. Dat staat in schril contrast met de Chinese spellenuitgever Tencent, die zichzelf de grootste ter wereld mag noemen.