TikTok doet Creative Center dicht wegens kritiek
Wie wil weten welke content populair is op TikTok, kan daarvoor het Creative Center gebruiken. De tool help voornamelijk adverteerders om de meest populaire hashtags te ontdekken, maar kan ook gebruikt worden door gebruikers.
Vanuit het creatieve centrum was het mogelijk om zoekacties uit te voeren en door te klikken naar populaire hashtags. Die bewering staat in de verleden tijd: de mogelijkheden werden zopas weggehaald nadat het creatief centrum kritiek te verduren kreeg. Verschillende onderzoekers, wetmakers en bekendheden uitten kritiek op de tool omdat TikTok hem niet voldoende modereerde. In plaats daarvan laat het creatief centrum nu een lijst zien van de honderd meest populaire hashtags.
Een woordvoerder van ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, laat aan de New York Times weten dat het creatieve centrum gesloten wordt omdat mensen er “verkeerde conclusies” getrokken worden. Een aantal organisaties en bekendheden hebben de ontdekkingstool van TikTok bekritiseerd omdat die pro-Palestijnse berichten zou bevooroordelen. Anti-Israëlische en pro-Palestijnse berichten worden buitensporig vaak gedeeld, zeggen verschillende Joodse influencers en organisaties, waaronder de Amerikaanse Anti-Defamation League.
Onjuist beeld
Of dat ook daadwerkelijk het geval is? Volgens TikTok zelf natuurlijk niet. In een statement dat van november dateert, zegt TikTok dat hashtags gemaakt worden door de contentcreators, en dus niet door Tiktok zelf. Miljoenen van die gebruikers bevinden zich in het Midden-Oosten en in Zuidoost-Azië. Volgens het platform is dat de voornaamste reden dat er meer posts met ‘#freepalestine’ en ‘#standwithpalestine’ verschijnen. Daarmee krijg je echter niet het volledige plaatje: er zijn meer pro-Palestijnse dan pro-Israëlische video’s te vinden op TikTok, maar niet elke video haalt evenveel views. Over het algemeen zien pro-Israëlische video’s 68% meer kijkers passeren, aldus TikTok.
Het is dus zeker niet de bedoeling om “de grootste antisemitsche beweging sinds de Nazi’s” te vormen op TikTok, zoals acteur Sacha Baron Cohen meende. Het platform houdt vol dat het geen kant kiest in het conflict tussen Israël en Hamas, en geeft mee dat het vorig jaar 100% van alle antisemitische content verwijderd heeft – als die gerapporteerd werd, tenminste.