Nieuws

Amazon blundert: dure advertenties voor onverkrijgbare producten

Amazon
© iStock / hapabapa
Amazon besteedde volgens een adverteerder zo'n 200.000 tot 300.000 dollar aan advertenties voor producten die consumenten helemaal niet konden kopen.

Amazon serveerde per ongeluk advertenties aan klanten in de Amerikaanse staat Californië. Daar wringt echter het schoentje: de verkoper mag zijn producten daar niet aanbieden. Wie de advertenties te zien kreeg en de productpagina opende, werd verwelkomd met een melding dat het product niet op zijn adres geleverd kon worden. Volgens de adverteerder ging er “tussen de 200.000 en 300.000 dollar” op aan advertenties in de staat Californië, zo meldt Bloomberg.

“Niets aan de hand”

De advertenties leverden het bedrijf niets op. Ze mochten de geïnteresseerden immers niets verkopen. Opvallend is dat Amazon de advertenties naar verluidt bleef tonen nadat de adverteerder de problemen had opgemerkt. “Er is niets aan de hand”, was Amazons antwoord op vragen. De adverteerder bleef het probleem nog wekenlang aankaarten voordat een onderzoek werd opgestart.

Daaruit blijkt dat Amazon inderdaad klanten uit Californië had geselecteerd voor de advertenties. Dit gebeurde bij een klein percentage van de producten van de verkoper. Ook zou het probleem over het algemeen een kleine groep adverteerders treffen. Het bedrijf zegt de adverteerder te compenseren en gaat 15.000 dollar terugbetalen. Volgens de adverteerder is dit “een fractie” van wat de webwinkel uitgaf aan advertenties.

Door de uitgaven zou het bedrijf in november, december en januari “geen winst” hebben geboekt. Waar de adverteerder de 200.000 tot 300.000 dollar aan advertentie-uitgaven op baseert, is op het moment van schrijven niet bekend.

Onderzoek door de FTC

Het is niet de eerste keer dat Amazons advertentiebeleid onder druk staat. Eerder startte de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) een mededingingsonderzoek naar de advertenties in zoekresultaten. Het bedrijf zou opzettelijk “ongewenste advertenties” toevoegen aan zoekresultaten om de zoekkwaliteit te verslechteren. Tegelijk werkt de webwinkelgigant samen met bedrijven als Apple om hun zoekresultaten juist op te schonen. Ook daar zou de FTC vragen over hebben.

advertentieamazonftc

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren