België omarmt elektrisch rijden: 1 op 4 nieuwe auto’s is elektrisch
De autoverkopen in België kenden in de eerste jaarhelft van 2024 een lichte daling van 0,4 procent, zo meldt sectorfederatie Febiac en de federale overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer. In totaal werden er 263.408 nieuwe auto’s geregistreerd, waarvan 64.404 elektrisch. Dit vertegenwoordigt een aandeel van 24,5 procent.
Toename EV’s dankzij subsidies
Vergeleken met 2023 werden er in de eerste zes maanden van dit jaar 8 procent meer EV’s geregistreerd. Deze groei is mede te danken aan de Vlaamse subsidie op EV’s, die kopers tot 5.000 euro korting kan opleveren bij de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto. Hoewel de totale kosten van een EV nog steeds aanzienlijk kunnen zijn, draagt deze subsidie bij aan de realisatie van de Belgische doelstellingen op het gebied van duurzame mobiliteit.
De vraag is echter of de groei van de EV-verkoop standhoudt als de subsidie in 2025, zoals gepland, wordt stopgezet. Het wegvallen van deze financiële ondersteuning zal de aanschaf van een EV een stuk duurder maken, aangezien de subsidie een deel van het prijsverschil tussen elektrische en brandstofauto’s wegnam. Elektrische auto’s zijn doorgaans duurder vanwege de gebruikte batterijen.
Opmars Chinese automerken
Chinese automerken spelen ook een steeds grotere rol op de markt voor EV’s. BYD (Build Your Dreams) verkocht in de eerste jaarhelft al meer dan 1.000 exemplaren in België. De Chinese fabrikant is bezig met een sterke opmars: een jaar eerder was de verkoop nog minder dan een kwart van dit aantal. Deze groei heeft het Chinese merk onder meer te danken aan zijn scherpe prijzen.
Naast BYD zijn ook andere Chinese merken, zoals MG en BAIC, succesvol op de Belgische EV-markt. De vraag is hoelang deze snelle groei zal aanhouden. De Europese Unie wil de importheffing op elektrische auto’s uit China fors verhogen om de Europese auto-industrie te beschermen. China subsidieert zijn eigen auto-industrie namelijk sterk, waardoor Chinese EV’s tegen lage prijzen kunnen worden geëxporteerd. Deze subsidie benadeelt Europese merken, die hierdoor moeilijker kunnen concurreren op prijs.
Europese merken blijven populair
Ondanks de opmars van Chinese merken verliezen Europese autofabrikanten hun koppositie voorlopig nog niet. BMW was in de eerste jaarhelft van 2024 het populairste merk in België, met een marktaandeel van 10,24 procent. Volkswagen volgt op de tweede plaats (9,02 procent), gevolgd door Audi (7,7 procent) en Mercedes (6,87 procent). Volvo vervolledigt de top vijf met een aandeel van 5,95 procent.