Tesla houdt nauwe voorsprong op BYD in EV-verkopen
Analisten voorspelden eind vorig jaar dat Tesla dit jaar zijn leiderspositie in de EV-markt zou verliezen aan het Chinese BYD (Build Your Dreams). Tot nu toe lijkt de Amerikaanse autofabrikant erin te slagen om zijn Chinese concurrent voor te blijven. Ook in het tweede kwartaal leverde Tesla meer EV’s dan BYD: 443.956 om precies te zijn, tegenover 426.039 voor de Chinezen.
Verkoopcijfers Tesla dalen
Sinds dit voorjaar lijkt Tesla te kampen met een teruglopende vraag naar EV’s. Na afloop van het eerste kwartaal bleek al dat de verkoop van Tesla’s flink was teruggevallen. Het beeld in het tweede kwartaal is niet veel beter. Jaar-op-jaar verkocht Tesla in het tweede kwartaal ruim 22.000 minder EV’s. Die daling is grotendeels toe te schrijven aan de afgenomen interesse in de Model 3 en Model Y. De verkoop in de categorie “Andere modellen”, waar de Model X, S en de Cybertruck onder vallen, bleef relatief stabiel.
Vergeleken met het eerste kwartaal namen de verkopen wel fors toe, met ruim 57.000 EV’s. Dat wordt wel gezien als een ‘vaste tendens’: de voorbije jaren waren de EV-verkopen in het tweede kwartaal steevast hoger.
Concurrentie vanuit China
Net zoals Tesla zag BYD zijn verkopen van BEV’s (battery-electric vehicles) in het tweede kwartaal weer herstellen. Ook de Chinese fabrikant werd in het eerste kwartaal afgestraft, zelfs nog iets steviger dan zijn Amerikaanse concurrent.
Met een groei van 21% is BYD echter weer hard op weg om de leiding van Tesla over te nemen. Het blijft tegelijkertijd maar de vraag of dat ook gaat lukken. De Chinese autofabrikant krijgt later dit jaar te maken met extra Europese importheffingen. Naar verwachting zullen de prijzen van Chinese EV’s door deze EU-importheffingen gaan stijgen. Hierdoor worden auto’s van merken als Tesla, die ook in Europa wagens fabriceert, of die van Duitse merken een stuk aantrekkelijker, is het idee.
Ook hoopt de EU hiermee de Chinese exportsubsidie te ‘bestraffen’. Dat is namelijk een van de redenen dat elektrische auto’s uit China zo ‘goedkoop’ zijn: voor elke EV die geëxporteerd wordt, ontvangen automerken als BYD en MG subsidie. Opmerkelijk is dat het Amerikaanse Tesla deze subsidie eveneens binnenhaalt. Wel zegt de autobouwer er een heel stuk minder van te profiteren dan Chinese merken.