Nieuws

Canva verhoogt prijzen: tot 300% duurder wegens AI-functies

Canva
© Canva
De AI-functies bij Canva mogen wat kosten: sommige klanten zien hun abonnement fors duurder worden door de AI-functies.

AI-functies zoals die van Canva zijn knap, maar vereisen heel wat rekenkracht om tot goede resultaten te komen. Die rekenkracht kost natuurlijk geld, en een bedrijf als Canva moet het geld om die AI-functies draaiende te houden natuurlijk ergens halen. Daarom trekt het de prijzen van het Teams-abonnement, om in ploegen aan projecten te werken, fors op.

Stijging tot 300%

Canva maakte nog geen publieke mededeling naar aanleiding van de prijsverhoging, maar bracht klanten al wel op de hoogte van de wijziging. Dat gebeurde met een e-mail die sommige abonnees op sociale media zetten. In Australië stijgt de prijs voor een abonnement met vijf leden van 39,99 Australische dollar per maand naar 13,50 dollar per gebruiker per maand. Een team met vijf leden betaalt daardoor ongeveer 60% extra. Uit de VS weerklinken soortgelijke geluiden. Een Teams-abonnement voor vijf personen kost daar momenteel 120 Amerikaanse dollar voor een volledig jaar, maar zal binnenkort 500 dollar kosten. Dat is een stijging van meer dan 300%. Canva haalt het smeersel meteen boven door klanten het eerste jaar 40% korting aan te bieden, waardoor ze 300 dollar betalen voor het volledige eerste jaar.

Een woordvoerder van Canva laat weten dat de nieuwe tarieven ook voor bestaande abonnees zullen gelden, en dat hun abonnement overgezet wordt. Zoals verwacht wordt de prijsverhoging verklaard met de AI-functies al een tijdje biedt.

Beursgang op het oog

Het is niet de eerste keer dat Canva de prijzen verhoogt, maar deze keer is het wel heel opmerkelijk. Klanten wereldwijd zullen hun abonnement duurder zien worden. Dat het bedrijf daar uitsluitend via e-mail over communiceert, is hoogst ongewoon. Daarnaast lijken de prijzen voor Enterprise- en Pro-abonnementen niet te veranderen – enkel het Teams-abonnement wordt dus getroffen door de prijsverhoging.

De prijsverhoging moet niet enkel dienen om AI-kosten te drukken, maar moet het bedrijf ook interessanter maken voor investeerders. Tegen 2026 zou Canva namelijk graag intrede maken op de Amerikaanse beurs. Hoe het zit met de prijzen in België en Nederland is momenteel niet geweten. Zoals aangegeven communiceerde Canva niet over de prijsverhogingen, dus is het ook niet duidelijk waar het die precies doorvoert. De kans is echter groot dat ook deze regio er binnenkort aan moet geloven. De mogelijkheid om een abonnement af te nemen zonder AI-functies, biedt Canva momenteel niet.

Update 4 september 11:55: een oplettende collega herinnerde zich een mail die het redactieteam onlangs ontving. Daaruit blijkt dat Canva ook de prijzen hier fors optrekt. Canva liet weten: “vanaf 19 oktober 2024 stijgt de prijs van je abonnement van € 11,99 / maand de kortingsprijs van € 18,90 / maand voor de eerste twaalf maanden. De korting van 30% geldt ook voor teamleden die je binnen die periode toevoegt. Hierna stijgt de prijs voor je abonnement naar € 27,00 / maand, op basis van je huidige aantal licenties. Als je je abonnement opzegt, overstapt van een Teams- naar een Pro-abonnement of na 15 oktober 2024 overschakelt naar jaarlijkse facturering, verlies je de toegang tot de korting”.

Uitgelicht artikel Canva x Affinity Canva profileert zich nog meer als concurrent Adobe met overname
aibusinesscanva

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren