Google voegt tabbladen toe aan Docs: sneller navigeren en overzicht bewaren
Dankzij de update aan Docs kan je je bestanden beter structureren en sneller vinden wat je zoekt, zo meldt The Verge. In plaats van meerdere documenten aan te maken of te vertrouwen op koppen om alles te organiseren, kun je nu belangrijke informatie direct in aparte tabs noteren. Het laat je vlotter en efficiënter bladeren door lange documenten en vergemakkelijkt de samenwerking met collega’s of klasgenoten.
Tabs in Docs: de mogelijkheden
In de aankondiging noemt Google verschillende scenario’s waarin tabs hun waarde bewijzen. “Een projectmanager kan bijvoorbeeld een tabblad maken voor het budget, rollen en verantwoordelijkheden, doelen en belangrijke data, zodat het team op schema blijft”, legt Google uit. Naast projectmanagement kan de functie ook handig zijn voor auteurs, die een aparte tab kunnen maken om een structuur voor hun tekst uit te werken of die snel en overzichtelijk toegang willen hebben tot randinformatie of belangrijke notities.
De tabbladen komen in de linkerzijde van de Docs-interface te staan en onder elke tab kun je meerdere subtabs toevoegen als je specifieke informatie nog verder wilt opdelen. Ook kun je per tab een emoji instellen die de inhoud vertegenwoordigt, wat het standaard documenticoontje vervangt en het navigeren verder vereenvoudigt. De nieuwe functie wordt de komende 15 dagen uitgerold naar alle Google Workspace-gebruikers, maar ook iedereen met een persoonlijk Gmail-account.