Amazon wil bezorgers met een slimme bril op de baan sturen
Amazon wil snoeien in de bezorgkosten voor pakjes. Om dat te doen grijpt het niet in bij de warenhuizen of de eerste transporten, maar richt het bedrijf zich deze keer op de bezorgers. De e-commercegigant redeneert dat de laatste kilometers voor zo’n pakje het meeste tijd kosten, vooral omdat bezorgers de weg niet kennen of moeten zoeken naar de juiste voordeur. Die problemen hoopt Amazon van de baan te helpen met project Amelia: een slimme bril voor bezorgers.
De bedoeling is dat de slimme bril navigatie-instructies biedt via een klein schermpje. De bedoeling is dat het systeem niet alleen de weg wijst, maar ook aanduidt welke plek het beste is om te stoppen. Een anonieme bron vertelt aan Reuters dat de slimme bril ook een weg rond obstakels kan zoeken: handig voor als er een poort of agressieve honden in de weg staan. Voor elke levering zou dat systeem een winst van enkele seconden kunnen opleveren.
Dat moet er uiteindelijk voor zorgen dat bezorgers efficiënter pakjes bezorgen. Dat moet de prijs per pakje aanzienlijk naar beneden drijven. Afgelopen kwartaal stegen de bezorgkosten voor Amazon nog met 8%, tot 23,5 miljard dollar. Dat de brillen er komen is echter geen zekerheid. Het bedrijf onderzoekt momenteel de mogelijkheden maar zou het project kunnen stopzetten als het niet goed werkt of als de ontwikkeling ervan teveel geld kost. Momenteel blijkt vooral de batterij voor problemen te zorgen: het apparaat kan de werkuren van bezorgers nog niet volgen.
Amazon ontkent niet dat er onderzoeken naar een slimme bril lopen. Een woordvoerder zegt alleen dat er “continu gewerkt wordt aan een nog veiligere en betere ervaring voor onze bezorgers”. Of die voor de technologie staan te springen is verre van zeker.