Verschillende Garmin-smartwatches crashen om onbekende reden
Garmin meldt via een supportpagina dat het op de hoogte is van crashes bij zijn smartwatches. De oorzaak van het probleem is nog onbekend. In alle gevallen lijkt het probleem zich voor te doen tijdens het vastleggen van GPS-activiteiten. De smartwatches lopen daarbij vast en starten zichzelf opnieuw op, waarna een blauwe driehoek op het scherm verschijnt. Sommige gebruikers geven aan dat ze na de crash geen herstelopties kunnen openen om hun Garmin-horloge te resetten.
Het probleem lijkt wereldwijd voor te komen en treft mogelijk alle recent bijgewerkte modellen, waaronder de Forerunner 255, 265 en 955. Ook de Epix- en Fenix-horloges, die recent een software-update ontvingen, hebben mogelijk met dit probleem te maken. Daarnaast ontvangt Garmin meldingen van problemen bij de Vivoactive 5 en Venu 3.
De crashes worden in verband gebracht met specifieke Garmin OS-softwareversies: 21.22 (stabiel) en 21.14 (bèta). Voor gebruikers van horloges met een van deze versies wordt aangeraden tijdelijk geen GPS-sportactiviteiten vast te leggen. Deze activiteiten kunnen namelijk leiden tot crashes, waarna het horloge mogelijk niet meer bruikbaar is totdat Garmin een oplossing biedt. Activiteiten zonder GPS-registratie kunnen wel worden uitgevoerd zonder dat de software uitvalt.
Garmin: oplossing onderweg
Garmin adviseert gebruikers om de powerknop lang ingedrukt te houden om de smartwatch uit te schakelen. Het probleem kan mogelijk worden verholpen door het horloge opnieuw op te starten, maar dit biedt niet in alle gevallen een oplossing.
Wanneer het probleem volledig wordt opgelost, is nog niet bekend. De fabrikant biedt via zijn forum excuses aan voor het ongemak en benadrukt dat er gewerkt wordt aan een oplossing. Opmerkelijk is dat een Garmin OS-update in december ook al verschillende bugs meebracht. Toen was versie 21.19 de boosdoener.