BYD zet de toon voor EV’s met ’s werelds eerste 1.000kW-laadsysteem

Elektrische auto’s zijn lang niet voor iedereen toegankelijk, mede vanwege de tijd die nodig is voor het opladen. Fabrikanten als Polestar en Tesla proberen de ‘snellaadcode’ al langer te kraken. Daarbij wordt gekeken naar hogere batterijvoltages, zoals het 800V-systeem in de nieuwe Volvo ES90, of de 500kW-laadsnelheid van Tesla’s Supercharger V4-laadstations. Met 1.000kW-snelladen gaat BYD, kort voor Build Your Dreams, nog een stap verder.
Om laadsnelheden tot 1.000 kW te bereiken, maakt het bedrijf gebruik van een 1.000V-oplaadarchitectuur met een laadstroom van 1.000 ampère, terwijl 800 volt nu nog tot de topklasse behoort. Voor deze techniek ontwikkelde BYD eveneens accu’s die laadsnelheden tot 1.000 kW ondersteunen. Samen maakt deze technologie het mogelijk om elke seconde genoeg stroom te laden voor 2 kilometer bereik, oftewel zo’n 400 kilometer in slechts 5 minuten.
Ook komt de EV-fabrikant met een oplaadnetwerk dat deze laadsnelheden moet aanbieden, al is de kans klein dat dit (op korte termijn) in Europa te zien zal zijn. BYD richt zich voorlopig op China, met 4.000 geplande snelladers.
BYD Han L en Tang L
Datzelfde geldt voor de eerste elektrische modellen met dit nieuwe ‘Super E’-snellaadplatform, de Han L en Tang L. Beide auto’s worden vooralsnog alleen in China uitgebracht, met prijskaartjes van omgerekend respectievelijk 34.000 euro en 44.000 euro. De officiële presentatie van de BYD Han L en Tang L laat overigens tot april op zich wachten en vindt plaats vlak voor de Shanghai Auto Show.
Vermoedelijk voorziet BYD de luxueuze Han L en Tang L ook van zijn nieuwste elektrische motor met een maximumvermogen van 580 kW en een vermogensdichtheid van 16,4 kW/kg. Volgens BYD kunnen deze elektromotoren ‘ruim 30.000 toeren’ per minuut draaien.
Nog niet in Europa
BYD introduceert de technologie eerst op de Chinese markt. Of en wanneer het bedrijf EV’s met 1.000kW-laadsystemen in Europa gaat verkopen, moet de tijd uitwijzen. Momenteel zou je er in elk geval niet veel aan hebben. Bij Tesla’s Supercharger-netwerk haal je momenteel 250 kW, met 500kW-snelladers (V4) in de planning. Voor 1.000 kW zijn mogelijk ook ingrijpende aanpassingen aan het stroomnet nodig, die op korte termijn sowieso niet haalbaar zijn.
De techniek is dus vooral een vooruitblik op wat komen gaat. Toch wordt opladen steeds sneller. Neem de genoemde Volvo: die laadt met zijn 800V-systeem aan maximaal 350 kW, een enorme vooruitgang ten opzichte van enkele jaren geleden, toen 100 tot 150 kW als ‘snel’ werd beschouwd.